Skip to main content
DA / EN
Otto Mønsted Gæsteprofessorat

Professor Paul Steffens: Iværksætteri er vigtigt for at fremme den enkeltes velfærd

For Paul Steffens er iværksætteri lidt som at kæmpe for underdoggen. Med støtte fra Otto Mønsteds Gæsteprofessorat byder vi velkommen til den australske professor.

Af Camilla Wissing Mortensen, , 10-06-2024

Syddansk Universitet i Kolding er kendt for sin førende forskning i iværksætteri, innovation og erhvervsfremme.

Nu er det lokale forskningsmiljø blevet styrket yderligere, da Paul Steffens gæster universitetet med støtte fra Otto Mønsted Gæsteprofessorat.

Her vil han fortsætte sit tætte samarbejde med professor Kim Klyver om at undersøge fænomenet iværksætteri over hele verden og især de psykologiske aspekter af iværksættere.

Den spirende fase

Man skal ikke snakke længe med Paul Steffens for at finde ud af, at hans interesser – og dermed hans forskningsområde – spænder bredt. Det tæller alt fra feltstudier i Afrika til forskning i religiøse grupper og ukrainske flygtninge i Europa.

Fællesnævnerne er dog, at det ofte er med udgangspunkt i iværksætteri, start-up-processer og virksomheders vækst.

- Jeg har set på de processer, som virksomheder gennemgår, før de starter op, altså den begyndende eller spirende fase af virksomhedens udvikling. Vi kalder dem også spirende iværksættere. Jeg har undersøgt en række ting på det område. Jeg ser i stigende grad på psykologiske faktorer, og hvordan de påvirker processen og udviklingen.

- I relation til nye virksomheders vækst har jeg set på samspillet mellem rentabilitet og salgsvækst. En af mine mest citerede artikler afliver myten om, at man kan vokse sig til rentabilitet. Bortset fra nogle få ekstreme tilfælde som måske eBay eller lignende virksomheder, er de fleste virksomheder nødt til at udvikle en stabil rentabel forretning, før de kan vokse.

Mere end bare business

For Paul Steffens handler iværksætteri dog ikke kun om virksomheder, der vækster. Han brænder også for det potentiale, som iværksætteri har for at hjælpe dårligt stillede grupper i samfundet, og hvordan det kan skabe personlig trivsel for den enkelte.

- Sammenlignet med de fleste ledelses- og virksomhedsstudier fokuserer iværksætteri på individet. Der er to ting, der adskiller iværksætteri fra andre forretningsdiscipliner. Den ene er den rolle, ’agency’ spiller, altså individernes centrale rolle, og hvad de gør. Den anden er, at det er fokuseret på muligheder, siger han.

Hver enkelt virksomhed er så specifik, at vi umuligt kan sige, at vi har svarene til alle. Men vi kan fortælle dig nogle af de ting, der øger sandsynligheden for, at du vil klare dig bedre. At undersøge det og forstå det er et vigtigt bidrag

Paul Steffens, Professor

Sammen med SDU-professor Kim Klyver har han for eksempel undersøgt, hvordan ukrainske flygtninge har etableret sig som iværksættere i Danmark, Norge og Sverige efter invasionen af Ukraine. Tilsvarende har han været i Afrika ad flere omgange for at arbejde med ressourcebegrænsede iværksættere.

- Jeg har også netop udgivet noget om den rolle, religiøsitet og religiøse netværk spiller for iværksætteri. Observationen er, hvor tætte disse samfund er, og hvilken rolle de spiller i at fremme og hjælpe virksomheder.

Kæmpe for underdoggen

Den australske professor understreger, at han ikke mener, at iværksætteri i betydningen af at starte ny virksomhed nødvendigvis er for alle. Men at starte en virksomhed kan netop være en vej til beskæftigelse for dem, der er dårligt stillede eller udelukket fra arbejdsmarkedet af en række årsager, som eksemplet med de ukrainske flygtninge.

- Jeg plejede at forske i innovation og større virksomheder. Da jeg så stødte på iværksætteri, forstod jeg, hvor vigtigt det er for at fremme trivslen for enkeltpersoner, ikke-velhavende individer og mindre virksomheder. Det er på en måde at heppe på ’underdoggen’.

- Hvis du er iværksætter, kan dårlige forretningsresultater være meget negativt for din trivsel. Så det er meget vigtigt, at vi forstår, hvad der forbedrer oddsene for, at den enkelte får bedre resultater. For at være ærlig er hver enkelt virksomhed så specifik, at vi umuligt kan sige, at vi har svarene til alle. Men vi kan fortælle dig nogle af de ting, der øger sandsynligheden for, at du vil klare dig bedre. At undersøge det og forstå det er et vigtigt bidrag, afslutter han.

Mød forskeren

Paul Steffens er professor i iværksætteri ved The University of Adelaide og centerleder for the Entrepreneurship Commercialisation and Innovation Centre. Hans kerneområder er opstartsprocesser og virksomhedsvækst.

Kontakt

Redaktionen afsluttet: 10.06.2024