Skip to main content

Trin 1: Målingen sættes op

Trin 1: Forberedelse af APV- og Trivselsmålingen

Forberedelse og opsætning af APV- og Trivselsmålingen foregår i perioden fra januar – oktober. 

Procesplan: 

Styregruppen aftaler den overordnede tids- og handlingsplan for hele APV- og Trivselsmålingsprocessen inklusive dialog om resultaterne og aftaler vedr. indsatser og handlingsplaner. 

Spørgeskemaet: 

Med afsæt i spørgeskemaet fra den seneste APV- og Trivselsmåling aftaler Styregruppen de ønskede ændringer og udformer det nye spørgeskema.

Medio juni sendes styregruppens forslag i høring i arbejdsmiljøorganisationen. Styregruppen bearbejder tilbagemeldingerne fra arbejdsmiljøorganisationen og aftaler det endelige spørgeskema.

Medio juni udsendes det endelige spørgeskema på både dansk og engelsk til arbejdsmiljøorganisationen. 

Lokale tillægsspørgsmål: 

Når det endelige spørgeskema foreligger, skal man i hver enhed tage stilling til, om man ønsker at supplere spørgeskemaet med lokale tillægsspørgsmål. Der kan maksimalt tilføjes 5 spørgsmål. 

Eventuelle tillægsspørgsmål skal have til formål at belyse lokale problemstillinger vedr. arbejdsmiljø og/eller trivsel.

Tillægsspørgsmålene formuleres af enheden og sendes til godkendelse i Styregruppen. 

Delenheder:

Enhedens arbejdsmiljøgruppe skal tage stilling til, om der skal oprettes delenheder, som kan modtage særskilt rapport. En delenhed giver mulighed for at lokalisere eventuelle lokale problemstillinger. 

En delenhed skal være klart afgrænset fra den øvrige enhed og bestå af mindst 15 medarbejdere.

Validering af respondentlister 

På baggrund af data fra lønsystemet skal alle enheder kontrollere, at det er de rigtige medarbejdere der inviteres til at deltage i APV- og Trivselsmålingen. Kontrollen omfatter både enheden og eventuelle delenheder. 

Sidst opdateret: 03.10.2024