Presseintro

Deltagere: 6-20 forskere/administrative medarbejdere

Formål: At give gruppen en introduktion til pressen herunder hvordan pressen ser på forskerne, hvordan man kommer godt igennem en interviewsituation, hvad der er afgørende for at komme i pressen og hvordan SDU-kollegaer kan hjælpe med at fortælle om deres forskning.

Varighed: 2 timer

Indhold: Den korte medieintro er et teoretisk ’oplæg’ af en medarbejder fra SDU Kommunikation og evt. en kommunikationsmedarbejder fra det relevante fakultet. Ud fra et forbedrende arbejde giver vi gode råd til forskningsgruppen til at nå bredere ud med deres forskning og viden igennem medierne. Formatet er dialogbaseret, så det er nærmere en fælles drøftelse end et oplæg. Der tages udgangspunkt i konkrete eksempler fra deltagernes hverdag og fagområde, og vi kommer bl.a. ind på:

• Målgruppe og ’valg’ af medie
  • Journalistens POV: Ekspertrollen og et andet mere syn på universiteterne
  • Gode råd til interviewet – før, under og efter
  • Cases

Efter oplægget er det målet, at deltagerne får en bedre forståelse af, hvad der egner sig til en pressehistorie, og hvordan de får den fortalt. Herunder hvordan kommunikationskollegaer på SDU kan hjælpe med at videreformidle forskernes viden og resultater.

Tilmelding: Skal koordineres med SDU Kommunikation, skriv til presse@sdu.dk. Bemærk at oplægget kun tilbydes på dansk.

Sidst opdateret: 20.04.2023