Nye fra Active Living

Nyt MOV:E magasin fra FIIBL udforsker idrættens værdier og kvaliteter

MOV:E 15 byder på fem spændende bidrag, der hver især udforsker, hvordan idræt og bevægelse kan tilrettelægges og anvendes til at fremme børn og unges personlige og alsidige udvikling, dannelse, fællesskaber og trivsel. Artiklerne kommer fra forskellige kontekster, men fælles for dem alle er, at de deler perspektiver på fremtidens idræt og bevægelse.

Af Louise Stjerne Madsen, 14-06-2024

Du kan læse:

• En videnskabelig artikel af Maise Johansen og Helle Winther, der præsenterer erfaringer fra forskningsprojektet On the Move.
  • Et interview med Lise Maria Elkrog-Hansen, der fortæller om dannelse og fællesskaber på idrætsefterskoler.
  • En faglig artikel af Marie Messell, Lærke Lund Bech og Andreas Bolding Christensen, der ser nærmere på idrætsfaget, og giver læseren en status og analyse af fagets læreplaner og mål.
  • En faglig artikel af Anne Wolff Jakobsen og Emilie Petersen, hvor du får indblik i, hvordan nyuddannede idrætslærere bruger deres uddannelseserfaringer i deres nye profession – blandt andet som oversættere af idrættens værdier og kvaliteter.
  • En faglig artikel af Trine Jandorf, Helle Dyrløv, Katarina Lamhauge og Helle Winther, der præsenterer erfaringer fra Moving Youth-projektet. Her har unge sammen med Gerlev Idrætshøjskole, Slagelse Kommune og et antal skoler og foreninger arbejdet på at skabe grundlaget for en ny bevægelseskultur, der fokuserer på fællesskab og leg.

Fremtiden for idræt og bevægelse i skole og fritid

Idræt og bevægelse i både skole og fritid har været og vil sikkert altid være genstand for diskussioner. På det seneste, har en stor del af debatten taget udgangspunkt i den nye aftale om folkeskolen. Her ser det ud til, at idrætstimerne for de ældste elever reduceres, målene for idrætsfaget reduceres, idrætsprøven forsvinder og kravet om 45 minutters daglig bevægelse udgår. Samtidig lægges op til øget samarbejde med frivillige foreninger.

Det rejser naturligvis en række spørgsmål hos os, der dagligt arbejder med idræt og bevægelse i skolen, og det åbner op for en diskussion af særligt idrætsfagets fremtid, og overordnet, hvilke værdier og kvaliteter idræt og bevægelse skal have i samfundet. En diskussion der også får plads i dette magasin.

MOV:E 15 henvender sig til alle, der interesserer, hvilken betydning idræt og bevægelse kan have for børn og unge. Magasinet er måske særlig interessant for dem, der arbejder med idrætsfaget – både fra et forsknings-, uddannelses- og praksisperspektiv. Som altid modtager redaktionen gerne respons på indholdet i MOV:E og forslag til bidrag. Har du lyst til se nærmere på tidligere magasiner, kan du finde alle tidligere numre af MOV:E i magasinarkivet på www.fiibl.dk.

Nyheden er oprindeligt bragt på www.fiibl.dk

Active Living er en forskningsenhed på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Enheden rummer blandt andet tre centre: Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL); Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC); og World Playground Research Institute. Active Living udgiver løbende nyheder om enhedens samlede forskningsaktiviteter.

MOV:E 15
Forsiden af move magasinet

Læs MOV:E 15 her

Har du et forslag til en artikel eller respons på indholdet i magasinet, så skriv til os!

Skriv til MOV:E redaktionen

Redaktionen afsluttet: 14.06.2024