Nyt fra Active Living

Nyt forskningsprojekt sætter fitness og styrketræning på skoleskemaet for udskolingselever

Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring, Dansk Skoleidræt og Københavns Professionshøjskole er gået sammen om udvikle en national platform for fitness- og styrketræning til udskolingselever i Danmark.

Projektet hedder “Implementering af national platform for fitness- og styrketræning for udskolingen i Danmark” og har netop modtaget 5,1 millioner kroner fra Hjerteforeningen.

Målet er at udvikle, afprøve og evaluere et forskningsbaseret undervisningsforløb i fitness- og styrketræning for 7.-9. klasse.

Et projekt med tæt kobling til praksis

Projektet starter med en brugerinddragelsesproces, hvor elever, idrætslærere og projektmedarbejdere sammen skal udvikle og tilpasse det nye fitness- og træningsprogram. Næste skridt er at udrulle programmet som en intervention på 8-10 skoler med deltagelse af omkring 900 udskolingselever på tværs af Danmark.

Det nye program bygger på to velafprøvede, internationale tilgange til fitness og træning: Det australske undervisningsprogram “Resistance Training for Teens (RT4T)” og monitoreringssystemet “FitBack”, der er testet i EU.

Skolen og idrætsundervisningen spiller en central rolle i projektet, da det fokuserer både på elevernes og idrætslærernes motivation og kompetencer inden for fitness og træning. Der vil være særlig opmærksomhed på lærerens motivation for at undervise i fitness- og styrkeprogrammer samt elevernes motivation og oplevelse af at deltage i sådanne programmer i en skolekontekst.

Ny national platform

Den opbyggede viden og erfaring fra projektet udgør fundamentet for udviklingen af en national platform for forskningsbaserede undervisningsforløb inden for fitness og træning. Dette vil blive suppleret af et system til monitorering af de unges fysiske fitness, som vil give værdifulde indsigter til gavn for de unge, undervisere og sundhedsprofessionelle.

Gennem en grundig evaluering bidrager projektet også med viden om elevernes og lærernes motivation, kompetencer og muligheder inden for fitness og styrketræning i skolen. Derudover evalueres effekten af interventionen på udvalgte fitnessmål.

Fakta om projektet

Projektpartnere: FIIBL varetager projektledelsen, mens Dansk Skoleidræt og Københavns Professionshøjskole er ansvarlige for udvalgte arbejdspakker.

Bevilling: 5.107.000 kroner fra Hjerteforeningen.

Projektet består af fem arbejdspakker, der hver varetager specifikke aktiviteter i projektet:

1. Tilpasning af RT4T og Fitback programmet til danske skoleforhold samt udrulning af interventionen på 8-10 skoler og ca. 900 elever.
  2. Undersøgelse og evaluering af lærernes motivation og kapacitet for at undervise i fitness- og styrkeprogrammer.
  3. Undersøgelse og evaluering af elevernes motivation og erfaringer med fitness- og styrketræningsprogrammer.
  4. Fitness test og evaluering af effekten fra interventionen på udvalgte fitnessmål.
  5. Implementering og formidling på landsplan.

--

Active Living er en forskningsenhed på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Enheden rummer blandt andet tre centre: Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL); Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC); og World Playground Research Institute. Active Living udgiver løbende nyheder om enhedens samlede forskningsaktiviteter.

Projektleder, Lars Breum Christiansen

Lektor og leder af Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL).

Skriv til Lars

Redaktionen afsluttet: 03.07.2024