Gigtramte er mere aktive i vand end andre

Svømning og træning i varmtvandsbassin er markant mere udbredt hos personer med gigtsygdomme, osteoporose eller fibromyalgi end blandt andre. Det viser en analyse, som ’Danmark i Bevægelse’ har udført for Gigtforeningen.

Af Jonna Toft, 08-05-2024

Varmt vand kan lindre smerter hos gigtramte. Det er formentlig en af årsagerne til, at personer med gigtsygdomme, osteoporose eller fibromyalgi i højere grad end andre vælger at være aktive i svømning eller bassintræning.

En ny analyse fra ’Danmark i Bevægelse’, som lektor Karsten Elmose-Østerlund og videnskabelig assistent Zakarias Engell fra CISC (Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund) på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet står bag, giver et billede af bevægelsesvanerne hos den gruppe mennesker, der har forskellige gigtsygdomme, osteoporose eller fibromyalgi. Danmark i Bevægelse er støttet af Nordea-fonden og har udført analysen for Gigtforeningen.

”Flere personer med gigt, fibromyalgi og osteoporose har et fysisk anstrengende arbejde og er også mere bevægelsesaktive i hjemmet end andre. Men de er mindre aktive i fritiden og som transport til og fra arbejde eller uddannelse,” fortæller Karsten Elmose-Østerlund.

”Der er sikkert flere forskellige forklaringer, men det er nærliggende at forestille sig, at der er en sammenhæng mellem et fysisk anstrengende arbejdsliv, der kan give nedslidning, og dét, at personerne er mindre aktive i fritiden.”

Der er ikke så stor forskel på, hvor ofte personer med gigtsygdomme er aktive, sammenlignet med danskerne generelt. Men de vælger andre aktiviteter. Løb og boldspil deltager de markant mindre i, mens de deltager næsten lige så ofte som andre i fitness, gåture, cykling og gymnastik. Til gengæld er de langt mere aktive i svømning og bassintræning.

Stort ønske om at være mere aktive

Selv om gigtsygdomme, osteoporose og fibromyalgi kan give visse bevægelsesmæssige begrænsninger, er der et stort ønske i gruppen om at være mere fysisk aktive i fritiden sammenlignet med andre danskere.

”De vil rigtig gerne bevæge sig mere, men de føler sig hæmmede af deres kropslige barrierer - et dårligt fysisk helbred og dårlig fysisk form. Det er ikke omgivelserne eller mulighederne for at være aktive i lokalområdet, der udgør de primære barrierer for dem – det er det kropslige,” siger Karsten Elmose-Østerlund.

”Så hvis man vil fremme bevægelse for denne gruppe mennesker, skal man have fokus på de kropslige barrierer. Varmtvandsbassiner og svømmehaller er vigtige faciliteter her – de tiltrækker mange,” siger han.

”Der er dog også en gruppe, som ikke tiltrækkes af vand, og som gerne vil bevæge sig på andre måder, f.eks. i boldspil. Men de kan ikke deltage i fodbold eller håndbold under normale vilkår. Her er det svært at finde et tilpasset tilbud, og det er et oplagt sted at sætte ind for kommuner og foreninger, der gerne vil aktivere flere,” pointerer han.

Analysens opmuntrende pointe er, at personer med gigtsygdomme, osteoporose og fibromyalgi trods deres sygdomme er ret bevægelsesaktive. De deltager ikke med samme intensitet eller i samme omfang som andre, men de finder andre måder. Flest er aktive på egen hånd, men en del er ligeledes aktive i foreninger og kommercielle fitnesscentre, hvor deltagelsen dog er lavere end blandt andre danskere.

Endelig ser aftenskolens tilbud ud til at være særligt tiltalende for personer med gigtsygdomme, osteoporose og fibromyalgi. Således er aftenskolen den eneste arena, hvor de er mere aktive end andre danskere.

Analysen bygger på svar fra 10.985 personer med gigtsygdomme, 641 med fibromyalgi og 857 med osteoporose.

Læs analysen

Bevægelsesvaner hos personer med gigtsygdomme

Redaktionen afsluttet: 08.05.2024