Forskningsenheden OPEN

Lektor

Ny lektor i OPEN

Jette Marcussen er udnævnt som lektor i trivsel, tab og sorg ved Forskningsenheden OPEN, Klinisk Institut, Syddansk Universitet (SDU)

Sygeplejerske, kandidat i pædagogisk psykologi, ph.d. Jette Marcussen ansættes i lektorat ved Forskningsenheden OPEN, Klinisk Institut, SDU. Jette har ekspertise inden for tab og sorg ved kronisk og kritisk sygdom samt trivsel, mental sundhed og familier.

Jette har været tilknyttet som forsker i OPEN siden 2016. Hun bidrager med en stærk profil inden for forskning, uddannelse og klinisk sygepleje. I 2020 forsvarede hun sin ph.d. om tab og sorg – et mentalt sundhedsperspektiv på børn og unges dobbeltsorg, når de mister en skilt forælder til kræft. Siden har Jette ved OPEN videreudviklet viden inden for tab, sorg og trivsel ved kritisk og kronisk sygdom hos patienter og familier.

I sit lektorat ved OPEN vil Jette i de kommende år arbejde målrettet med at udvikle, teste og evaluere interventioner i sundhedsvæsenet, som fremmer trivsel og mental sundhed hos patienter og familier, som oplever tab og sorg, herunder ventesorg forårsaget af kronisk og kritisk sygdom. Jette vil fokusere på patienter i hæmodialyse og deres familier, patienter i længerevarende kræftforløb, samt patienter inden for pædiatri. Fra den 1. marts 2024 er Jette ansat som forskningsleder i sygepleje ved Dermatologisk Afdeling, Sjællands Universitetshospital, hvilket også vil bidrage til nært samarbejde med OPEN omkring udvikling af forskningsfeltet.

Jette har endvidere et stærkt forskningssamarbejde nationalt såvel som internationalt. Dette vil have betydning ift. at styrke tilknytning til både nationale og internationale samarbejdspartnere i fremtidig forskning i OPEN.

Internationalt samarbejder Jette f.eks. i netværk omkring ”Digital Health in menopause” med forskere i Australien, New Zealand, USA, England og Finland. Inden for Dermatologien med forsker i Irland, og ift. sorg er Jette en del af et nordisk netværk med sorgforskere. Jette har under sit postdoc forløb været udlånt fra SDU til Grønlands Universitet i en deltidsansættelse, hvor hun har arbejdet med forskning og uddannelse omkring tab og sorg.
Nationalt vil Jettes forskning i OPEN ligeledes trække på hendes tætte samarbejde til forskningsnetværk. Jette er bl.a. en del af bestyrelsen i ”Dansk Selskab for Familie Sygepleje” samt ansættelse ved UC Lillebaelt (UCL) i Anvendt Sundhedsforskning.

Jettes forskningssammenhænge ved SDU, OUH, Grønlands Universitet, og UCL har også været stimulerende rammer for udvikling af uddannelse. Siden 2009 har Jette været ansat som lektor i sygepleje ved UCL. Dette har bidraget til hendes stærke uddannelsesfaglige kompetencer, som SDU har haft gavn af siden 2021 på kandidatuddannelsen i klinisk sygepleje. Her vil Jette som lektor fortsat være fagansvarlig for modul 1 (KS1) og generelt bidrage til udvikling af curriculum.

”Jeg føler mig privilegeret over at kunne fortsætte min ansættelse i OPEN som lektor, og glæder mig til samarbejdet. Jeg ser frem til at kunne udvikle mit forskningsfelt inden for tab og sorg og trivselsfremmende interventioner målrettet familier i kroniske og kritiske sygdomsforløb”, siger Jette Marcussen om sin nylige lektoransættelse ved SDU.

Mød forskeren

Jette Marcussen er lektor i trivsel, tab og sorg, ansat ved Forskningsenheden OPEN, Klinisk Institut på Syddansk Universitet.

Redaktionen afsluttet: 10.07.2024