FNUG Foundations tager udgangspunkt i artikler, som deltagerne har læst på forhånd, og som vi diskuterer på seminaret.
Det handler om at udvikle grundlaget for, hvordan vi forstår læring og den lærende, for at lade det bidrage til forskning, undervisning og uddannelse.
I FNUG Foundations fokuserer vi på forskningslitteratur. Før hvert seminar læser vi omhyggeligt den artikel, som er omdrejningspunktet for det pågældende seminars dybdegående debat.
Seminarerne foregår fysisk i FNUGs mødelokale, men det er også muligt at lytte med online. Studerende er meget velkomne.
Vi starter med uformel frokost kl. 12- 13 for dem, der har lyst. Medbring selv din mad.
Detaljerede programmer for de enkelte seminarer bliver løbende lagt op her, og du får tilsendt den aktuelle artikel ved at tilmelde dig til Katrine Bennedsen på katrineb@imada.sdu.dk
Program FNUG Foundations, efterårssemestret 2023
Følg med her, hvor flere informationer om det enkelte seminar bliver lagt op
Torsdag den 28. september
Dagens seminar er i to dele. Først diskuterer vi dagens artikel 'Strategies for Designing Embodies Curriculum' af Sasha A. Barab og Tyler Dodge, Indiana University (2022), hvorefter der er præsentationer af to gæsteforskere:
Stimulating Reflection Processes with an Eye-Gaze-Augmented Retrospective in Organic Chemistry
af Axel Langner, Institute of Chemistry Education, Justus-Liebig University Giessen, Tyskland
"We clicked right away" - a digital learning environment for collaboration to observe and foster conceptional reconstruction
af Malte Michelsen, Institute of Science Education, Leibniz Universität, Tyskland
Programmet for seminaret finder du her
Torsdag den 26. oktober
Dagens tekst er "Pegagogy and Place in Science Education" af Jeffrey Scott Coker
Programmet for seminaret finder du her
Torsdag den 9. november
Dagens tekst er "Environmental aesthetics: notes for design ecology"
Programmet for seminaret finder du her
Program FNUG Foundations, forårssemestret 2023
Torsdag den 19. januar kl. 13-15
Dagens artikel:
Affective field during collaborative problem posing and problem solving: a case study, by Schindler and Bakkers
Torsdag den 16. marts kl. 13-15
Dagens artikel:
Aesthetics, affect, and making meaning in science education: an introduction, by Per-Olof Wickman, Vaughan Prain & Russell Tytler (2022)
FNUG Forskningsseminarer
Deltag også i FNUGs øvrige forskningsseminarer, hvor FNUGs egne forskere eller udefra inviterede forskere holder oplæg inden for temaerne fagdidaktik, forskningsperspektiver på udvikling af undervisning på videregående uddannelsesniveau, STEM-uddannelse, videnskabskommunikation, læremidler, professionsudvikling og uddannelsesinnovation.
Læs mere om FNUG Forskningsseminarer her