Projekt LabSTEM+
For matematikstuderende
Det overordnede projekt
LabSTEM+ er et projekt, der arbejder med STEM-uddannelse både i grundskolen, på gymnasiet og på universitetet. Projektet har allerede kørt i tre år og arbejder sammen med Ålborg Universitet og RUC, som har lignende projekter.
Projektet arbejder med STEM- (Science, Technology, Engineering og Mathematics) uddannelse ud fra følgende fem principper:
- Undervisningen skal være elevcentreret
- Den skal være virkelighedsrelateret
- Den skal være dannende
- Den skal være tværfaglig med mindst to af disciplinerne i spil
- Den skal relatere sig til fagplanerne på det givne niveau
Ud fra de fem principper skal undervisere på de forskellige niveauer udvikle STEM-aktiviteter til deres elever/studerende. Der skal ligeledes være en evalueringskomponent aktiviteterne.
Projektets primære aktiviteter er etablering af 10 LabSTEM+”laboratorier” i Region Syddanmark med deltagelse af ca. 50 lærere og med fokus på matematikken i STEM, samt etableringen af et nationalt STEM-forskningsnetværk.
Vejleder(e) på projektet
Dorte Moeskjær Larsen og/eller Maiken Westen Holm Svendsen og/eller Connie Svabo
Kort beskrivelse af forskningsområde
STEM-didaktik, evalueringsdidaktik, tværfaglig didaktik og overgangsproblemer
Didaktik i grundskolen, gymnasiet eller universitetet.
Foreslået problemformulering
Det er muligt at arbejde med forskellige temaer i projektet, man kan fx arbejde med:
- Evaluering af og med STEM
- Hvordan evaluerer man bedst muligt STEM-kompetencer?
- Hvordan designes evalueringskomponenter til en STEM-undervisning?
- Matematikkens rolle i STEM og STEM-forløb (indhold og didaktik)
- Hvordan designer man et STEM undervisningsforløb, hvor matematik har en central rolle?
- Hvordan formidler man bedst muligt matematik i relation til STEM?
- Lærerudvikling (kompetenceudvikling)
- Hvordan udvikler man lærere i gymnasiet/grundskolen til at kunne undervise i STEM?
- Hvordan udvikler man undervisere på universitetet til at kunne undervise mere STEM-relateret?
- Hvilke kompetencer kræver det at man har som lærer, for at kunne undervise i STEM?
- Læremidler og artefakter (materialer og modeller)
- Hvilken indvirkning har forskellige STEM-materialer og artefakter på undervisningen?
- Kan man designe materialer eller artefakter der gør det nemmere at arbejde med STEM-undervisning?
- Motivation og dannelse via STEM-undervisning
- Hvordan oplever elever/studerende det, at arbejde med STEM-undervisning?
- Kan STEM-undervisning øge motivationen for matematik?
- Kan STEM-undervisning bidrage til almendannelse, og på hvilken måde?
Ud fra dette kan der formuleres mere specifikke problemformuleringer.
Metodeovervejelser
Projektets overordnede metode er laboratoriemodellen, som bygger på den forskningsmetode der hedder aktionsforskning. I aktionsforskning arbejder men i tæt samspil med praksis, dvs. skolerne og lærerne på skolerne.
Men det er ikke givet, at man skal arbejde med denne metode.
Det er muligt at indsamle empiri i de laboratorier der etableres, og arbejde tæt sammen med Dorte og Maiken om at indhente og analysere empiri.
mød forskeren
Professor Connie Svabo er leder på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) og projektchef for LabSTEM+
Mød forskeren
Dorte Moeskær Larsen er adjunkt på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) og projektleder for LabSTEM+
Mød forskeren
Maiken Svendsen, cand.scient. er ph.d.-studerende på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) og tilknyttet LabSTEM-projektet.