Sanselig Sciencekommunikation
For alle naturvidenskabelige retninger, særligt Biologi.
Det overordnede projekt
Der er i 2022 designet og afprøvet to sanselige science pop-op udstillinger på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling. Målgruppen for udstillingerne var børn i alderen 0-8 år, og de besøgende dækkede både familier, daginstitutioner og skoler.
Nogle af grundprincipperne for udstillingernes design og udvikling har været at de skulle:
- være sanselige, altså inddrage alle sanser
- give mulighed for “embodiment” / legemliggørelse i udstillingsmiljøet
- bidrage til at demokratisere aldersgruppen
- kommunikere problemstillinger inden for bæredygtighed, herunder Wicked Heritage, som defineres som den problematiske arv vi giver videre til vores børn, fx miljøproblematikker, toxisk affald, klimaforandringer mm.
Projektet går ud på at udvikle designprincipper og koncept for kommende udstillinger.
Vejleder på projektet
Connie Svabo
Kort beskrivelse af forskningsområde
Naturvidenskabelig formidling, udstillingsdesign, biologiformidling, kemiformidling, fysikformidling, matematikformidling, early childhood, co-creation, naturfagsdidaktik, matematikdidaktik
Foreslået problemformulering
Der er mulighed for at gå forskellige veje med projektet:
- Hvordan arbejder man med co-creation af bæredygtighedsformidling med børn og pædagoger?
- Hvordan kommunikerer vi Wicked Heritage til aldersgruppen 0-8 år med respekt for at bibeholde aldersgruppens nysgerrighed og uden at fratage dem håbet?
- Hvordan kan man designe fysiske miljøer til aldersgruppen 0-8 år med et Wicked Heritage tema?
Teoretisk inspiration
Achiam m.fl. (2021). Addressing Wicked Problems through Science Education: The Role of Out-of-School Experiences --> Kan lånes på SDU Bibliotek.
Læs en beskrivelse af den første sanseudstilling
Metodeovervejelser
Der er mulighed for at arbejde teoretisk med projektet og være en del af processen i forhold til konceptualiseringen i tæt samarbejde med Connie Svabo og Katrine Bergkvist Borch.
mød forskeren
Professor Connie Svabo er leder på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG)
Mød forskeren
Katrine Bergkvist Borch, cand.scient. er ph.d.-studerende på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) og har været med til at udvikle scienceuniverser