Matematikkens rolle i STEM
I de seneste år har STEM-tilgange til uddannelse fået stigende opmærksomhed i både politik, uddannelsesforskning og praksis. En bekymring, der konsekvent er blevet rejst i forskningslitteraturen vedrørende tværfaglig STEM-uddannelse er, at matematikkens rolle undervurderes, så den måske overskygges af de andre discipliner.
Fire forskere bidrager til forskningen med artiklen “The Role of Mathematics in STEM Activities: Syntheses and a Framework from a Literature Review”, i hvilken de præsenterer en gennemgang af 4.812 studier, hvoraf 37 med beskrivelser af STEM-aktiviteter er blevet udvalgt, analyseret og syntetiseret for at identificere de forskellige roller, matematik spiller i disse STEM-aktiviteter.
Forskernes undersøgelser har resulteret i en analytisk ramme, der fanger de forskellige roller, matematik kan spille, og som kan kategoriseres i to hovedkategorier: matematik som det specifikke mål for aktiviteten eller matematik anvendt som et værktøj. To cases valgt fra gennemgangen præsenteres i undersøgelsen for at demonstrere, hvordan rammen kan anvendes til at analysere STEM-aktiviteter. Derudover foreslår forfattergruppen at bruge rammen som værktøj i forbindelse med udvikling af STEM-aktiviteter for at sikre en eksplicit bevidsthed om de forskellige roller, matematik kan spille.
De fire forskere har alle – eller har haft – tilknytning til Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling, og de er:
- Mette Als Kristensen, akademisk medarbejder på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, SDU
- Lars Seidelin, ph.d., specialkonsulent, Assens Kommune, tidligere projektleder for LabSTEM
- Adjunkt Dorte Moeskær Larsen, projektleder for LabSTEM+, FNUG
- Professor Connie Svabo, centerleder på FNUG og projektchef for LabSTEM+
Artiklen er publiceret i International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology og kan læses her
Om Dorte Moeskær Larsen
Dorte Moeskær Larsen, ph.d., er adjunkt på Institut for Matematik og Datalogi (IMADA) med ansættelse på FNUG, hvor hun er projektleder for LabSTEM+ og desuden vejleder og underviser i matematikdidaktik og STEM.
Om Connie Svabo
Connie Svabo, ph.d., professor i STEM-uddannelse og videnskabskommunikation. Hun er leder af Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) på Institut for Matematik og Datalogi (IMADA).
Om Lars Seidelin
Lars D. Seidelin, ph.d., specialkonsulent i Assens Kommune, tidligere postdoc på FNUG og leder af LabSTEM
Om Mette Als Kristensen
Mette Als Kristensen er akademisk medarbejder på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, hvor hun er koordinator af projektet Fysikklubber i Region Syddanmark