Væv en science-gobelin
Kom og væv en science-gobelin! Og bliv klogere på, hvorfor vi betragter vævning som verdens ældste computerteknologi.
Igen bidrager medarbejderne fra Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) med en aktivitet til Forskningens Døgn på SDU den 20. april 2024, nemlig en væveworkshop, som væver håndværk, matematik og teknologi sammen til en aktivitet for de besøgende på Forskningens Døgn.
Om workshoppen fortæller idémagerne bag den, Amalie Thorup Eich-Høy og Katrine Bergkvist Borch, begge ph.d.-studerende på FNUG:
"I workshoppen væver vi gobeliner ud fra diagrammer og mange forskellige materialer. Gennem aktiviteten gør vi vævning til en legitim sciencepraksis, og vi udforsker vævningens muligheder for at understøtte sanseligt og æstetisk arbejde. Det er en feministisk såvel som didaktisk pointe at tilbageerobre teknologiens materielle og æstetiske tilblivelsesform. Vævning er nemlig den ældste computerteknologi!
Forskning og faglig baggrund
Vævning er en metafor vi bruger om vores naturvidenskabelige uddannelsesforskning på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG). Vi sammenvæver fag, æstetiske udtryk, uddannelsesniveauer, praktikere og forskere samt konventionel og avantgarde sciencepraksis. Vævning er desuden en historisk feminin praksis, som muliggjorde udviklingen af computerteknologi i form af håndværkets binære, algoritmiske fremgangsmåde. Inspireret af Michel Serres’ Troubadour of Knowledge (1997) og Amalie Smiths Thread Ripper (2022) udforsker vi det at befinde sig som tråden i et vævestykke, placeret i en membrantilstand mellem to ydersider: Vævende, tøvende, befindende sig imellem. På den måde udvikler vi gennem vævning et sprog for at arbejde tværfagligt."
Mød forskeren
Katrine Bergkvist Borch er en af de to udviklere af science-gobelin-workshoppen. Hun er ph.d.-studerende på FNUG (Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling).
Mød forskeren
Amalie Thorup Eich-Høy er en af de to udviklere af science-gobelin-workshoppen. Hun er ph.d.-studerende på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG)