Skip to main content

Fremtidens Uddannelser – et eksperiment med Livslang læring på SDU

Hvordan ville universiteterne se ud, hvis man skulle opfinde dem i det 21. århundrede, lød opdraget, da SDU igangsatte det ambitiøse projekt Fremtidens Uddannelser. Resultatet er blevet en radikal omtænkning og nyplanlægning af, hvordan man i fremtiden kan stille undervisning til rådighed når-som-helst, hvor-som-helst og til hvem-som-helst.

 

”I skal ud på isen, den skal knage, og I må gerne gå igennem. Flere gange. Men I skal ud over isen,” lød opfordringen fra ledelsen på SDU, da vi igangsatte det store projekt Fremtidens Uddannelser. Tanken var, at vi skulle finde en vej i fremtidens uddannelseslandskab, og at vi undervejs også skulle blive klogere på vildvejene, så andre kolleger og SDU mere generelt ikke senere faldt igennem.

 

Og vi er gået igennem – mere end en gang – som det snart vil blive klart. Men vi er også kommet frem – i hvert fald til noget, som har virket for os, og som vi i projektets fire-årige periode (2018-2022) har holdt mere end 50 oplæg om, både Internt på SDU og eksternt overfor alverdens andre uddannelser, brancheforeninger, interesseorganisationer, myndigheder, politikere og andre. 

Prodekan, Helle Waagepetersen, prodekan for Uddannelse på Syddansk Universitet, fortæller om det at tænke stort og vildt, når der skabes rum fra ledelse og medarbejder, til at omstille sig til livslang læring.

Et af de positive resultater ved projektet har været, at vi har mangedoblet antallet af ansøgere til den kandidatuddannelse i journalistik, som var omdrejningspunktet for eksperimentet. Og udover tilgangen til selve uddannelsen har vi også fundet nye indtægtskilder og målgrupper for universitet. En af udfordringerne har omvendt været at fastholde og færdiggøre de nye typer studerende.

Det er alt sammen noget, som bliver beskrevet på denne side – og som udpeger pejlemærker for de uddannelsesinstitutioner, som gerne vil tage et større ansvar for danskernes faglige læring og den samfundsmæssige udvikling i Danmark.

Læs hele den samlede fortælling om projektet her

Tryk her