Faktaboks Studerende, der har accepteret studieplads |
||||||||
Uddannelse | Optag | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
Cand.public | Optag per 1. marts | 82 | 47 | 57 | 66 | 31 | 18 | 15 |
Den nye uddannelsesmodel, hvor præproduceret materiale kommer til at erstatte megen af den tidligere klassiske undervisning, rummer også potentiale for underviserne. Mange af underviserne i Fremtidens Uddannelser har været lettet over, at de ikke længere skal bruge tid på at undervise i præcis det samme, semester efter semester, år efter år.
Nu kan man optage og siden genbruge materialet igen og igen, og den tid man sparer ved dette, har underviserne brugt på at skrue op for vejledningen. Dét hjælper den enkelte studerende og grupper af studerende, som bliver løftet i forhold til lige præcis de ting, som de har mest behov for, og det giver et mere alsidigt og fagligt udviklende arbejdsliv for underviserne.
Særligt under nedlukningsperioderne i forbindelse med Corona-epidemien blev det også tydeligt, at nogle af de undervisere, som havde det lettest med de mange ændringer, var de undervisere som i god tid forinden havde omformateret hele eller dele af deres undervisning til nano-moduler.
Faktaboks:
|
For andre medarbejdergrupper har den fleksible uddannelsesmodel med nano-moduler dog ikke altid ført til en lettelse. Nogle af dem, som har fået mere arbejde, når både undervisning, vejledning og eksamener skal indrettes efter brugerne, er studieadministrationen på SDU, som skal tage vare på planlægningen, afviklingen og andre aspekter af uddannelsesdriften.
For mange studieadministrative arbejder har prisen for undervisernes og de studerende fleksibilitet været mere travlhed, koordination og ikke mindst kommunikation.
I projektets begyndelse var ideen om nanomoduler især baseret på videoer, men det er helt essentielt at eksperimentere og være kreative med formidlingen. Derfor ligger der et stort designarbejde med at finde ud af, hvilke formidlingsformer man skal vælge til de forskellige emner og læringsmål.
Det stiller også store krav til underviserne, fordi så meget som muligt af undervisningen skal være klar, før semestret starter. Ellers kan man ikke tilbyde den fleksibilitet, som ligger i Fremtidens Uddannelser.
Det er en kæmpestor didaktisk og pædagogisk udfordring, og det er tidskrævende for underviseren at skulle bryde sit fag op i mindre enheder. Til gengæld gør formatet også, at underviseren bliver endnu klarere med sine pointer og budskaber end under den normale forberedelse.
Dårlig billedkvalitet betyder ikke noget, fordi de studerende har en helt anden holdning til det. For dem betyder det noget, at de lærer noget og studere, når det passer ind i deres program.
Det eneste, som de studerende ikke tilgiver, er sort snak.