Syddansk Universitet Business School
Mød en alumne

Mød alumne Stefan Christiansen

"HD-uddannelsen giver så meget værdi, fordi man får alt det teoretiske ind på én gang og går ud og omsætter det til praksis"

Af Christian Uhre Di Gregorio, , 15-10-2024

Stefan Christiansen
       Uddannelse: HD i regnskab og økonomistyring i 2017
       Stilling: Chefcontroller hos Schou & Partners A/S

Rollen i erhvervet

Stefan Christiansen arbejder i dag som Chefcontroller hos Schou & Partners A/S i Odense, hvor han er inde over forskellige områder inden for asset management. Da han har en uddannelse inden for business and financial controlling, er han i stand til både at varetage opgaver inden for handel og finansiel administration.

I sit arbejde er Stefan blandt andet med til at etablere nye investeringsfonde, der inviterer private investorer til at investere i ejendomme på både det danske og europæiske marked. Når det kommer til forhandlinger med kunder og investorer, er Stefan Christiansen altid at finde for enden af forhandlingsbordet.

Han er jævnligt i kontakt med potentielle købere, sælgere, mæglere og lejere, så en hverdag i hans arbejde byder ofte på kommunikation med flere forskellige parter med vidt forskellige behov. Han er også manden, der skal holde styr på udenlandske lovgivninger og skatteregler, samt udarbejde juridiske dokumenter og lave budgetter.

Valg af uddannelse

Da Stefan Christiansen i 2015 besluttede sig for at udvide sine kompetencer med mere faglighed, stod han over for en stor beslutning. Stefan arbejdede til daglig i København, hvor han havde kæreste og et nyfødt barn, så det at skulle læse samtidig med at have et fuldtidsarbejde og familie var lige pludselig også noget, der krævede tid. Da det kom til valg af studie, var der flere muligheder, men han valgte at søge ind på Syddansk Universitet i Kolding. Grunden til, at han valgte at læse regnskab og økonomistyring i Kolding, var, at man kunne tage uddannelsen en lørdag om ugen.

I de andre uddannelsesbyer var det et krav, at man skulle møde to gange om ugen, men fleksibiliteten uddannelsen i Kolding gjorde, at Stefan kunne arbejde flere timer i hverdagen ved sit job i København.
Selvom turen over broerne er lang, havde han to timer hver vej i toget til at læse og studere, så den tid, han havde i overskud, blev brugt produktivt. Hans arbejdsgiver så stor værdi i, at Stefan kunne bygge mere faglighed på sit arbejde, så der var også forståelse for, at Stefan nogle gange skulle gå tidligt om fredagen for at læse til dagen efter.

- Jeg har været heldig i at have fleksibilitet i mit arbejde. Jeg har kunnet tilrettelægge min egen plan i forhold til, hvornår de enkelte opgaver på arbejdet skulle være færdige. Der kunne godt være en periode op til en eksamen, hvor jeg har arbejdet 30 timer, men så har jeg jo arbejdet 50 timer en periode bagefter, fortæller han.

Vigtigheden i uddannelsen

Da Stefan valgte at læse videre på Syddansk Universitet, var formålet med uddannelsen at have noget teori koblet på den erfaring, han allerede havde. Gennem de to år, han studerede, fik han en masse faglig viden omkring skat og regnskaber, der gav ham en endnu dybere forståelse for det område, han interesserer sig for.

HD-uddannelsen i regnskab og økonomistyring er designet til at give de studerende redskaberne til at løse komplekse økonomiske problemstillinger. Uddannelsen klæder også de studerende på til at besidde ledende stillinger inden for forskellige erhverv, hvilket også har hjulpet Stefan, da han efter at have afsluttet uddannelsen blev gjort chefcontroller med flere administrerende roller.

Fremtiden på området

I takt med at teknologien gør fremskridt, bliver også regnskaber og skatteberegninger påvirket af dette. Stefan har en ide om, at man i fremtiden kommer til at se AI blive integreret mere ind i den finansielle verden, derfor tænker han, at man er nødt til at tage de kritiske briller på, når man skal verificere de tal, der kommer ud af et regnskabsprogram.

AI bliver i nogen grad allerede brugt i arbejdet med regnskaber, hvilket giver nye muligheder men også behovet for kvalitetssikring, det bliver derfor essentielt at bruge sin analytiske sans til at afstemme tal og være i stand til at opsnuse fejl. Man er med andre ord lige så involveret i at udarbejde regnskaber og rapporter, men på en ny måde.

Hvis du er blevet nysgerrig på at lære mere om HD-uddannelserne på Syddansk Universitet Business School, kan du læse mere om mulighederne  her.

Stefans råd til studerende

Læs HD-uddannelsen, fordi:

• den kombinerer teori med praksis og giver en værdifuld, overordnet forståelse af det, man arbejder med.
  • det adskiller sig fra fuldtidsstudier, hvor alt det teoretiske kommer på én gang.

Tag et semester ad gangen, så:

• du hele tiden kan reflektere over din motivation.

Udnyt fleksibiliteten, da:

• SDU giver mulighed for at fordele uddannelsen over flere år, hvis du har brug for det.

• du kan tilpasse studiet til dit arbejde og dit privatliv.

Redaktionen afsluttet: 15.10.2024