Et forskningsliv i vandets og saltets tegn

Professor dr. med. Peter Bie fylder 70 år den 25. august 2013. Efter 44 år i forskningens tegn – de sidste 15 år på Syddansk Universitet - går han på pension 1. september i år. Men det er ikke sådan, at han bare dropper forskningen helt.

”- Jeg går af den 1. september, men fortsætter i seniorjob bagefter. Jeg har altid haft ansvar for projekter og ofte for ph.d. studerende, men mit nye seniorjob bliver på deltid og uden ansvar, og det passer mig glimrende,” fortæller Peter Bie.

Fascination af vand

Spørg Peter Bie, hvad han forsker i, og svaret kommer prompte: Vand og salt! Han har forsket i kroppens regulering af vand og i, hvordan hjernen, hjertet og nyrerne arbejder sammen i hele sit forskerliv. Og det skinner tydeligt igennem, at det er noget, han brænder for.

”- Det begyndte med en dyb fascination af kroppens regulering af vand. Vi har cirka 42 liter vand med tilhørende salte i kroppen. Hvilke mekanismer er det, der giver nyrerne besked på at udskille vand og salt? Det er meget fascinerende, men det irriterer mig voldsomt, at jeg ikke kan komme med en simpel, smart forklaring på, hvordan saltudskillelsen fungerer,” siger Peter Bie med begejstring i stemmen.

Forsker siden 1969

Efter sin lægelige embedseksamen i 1969 arbejdede Peter Bie kun i fire måneder som reservelæge på Dronning Ingrid Hospitalet i Nuuk, Grønland. Siden da har den stået på forskning og undervisning for hans vedkommende. Både herhjemme og i udlandet.

”- Mine studieophold i USA – på universiteterne i Omaha, Nebraska og San Fransisco, Californien samt på St. Luke’s Hospital i Kansas City – har betydet meget i min udvikling. Klaveret spiller på en helt anden måde i udlandet, og det har været helt uvurderligt for mig at få erfaringer og viden fra fremmede forskningsmiljøer,” mener Peter Bie.

Når man har været forsker i så lang tid, kan det ikke undgås, at der opstår uenigheder med andre forskere inden for området. Det har Peter Bie da også oplevet.

”- Nogle af vore forskningsresultater har da skabt uenighed med andre forskere. Men jeg har altid været perfektionistisk med hensyn til vore undersøgelser. Så de resultater, vi er kommet frem til, vil andre forskere kunne genskabe. På den led er der ikke noget at komme efter,” slår Peter Bie fast.

Ridderkors

I 2011 blev Peter Bie optaget som Ridder af Dannebrogordenen. Og selv om han aldrig har gået meget op i titler, så er den tilhørende audiens noget, han husker tilbage på med stor glæde.

”- Ja, audiensen var en usædvanlig oplevelse; et kort, men interessant indblik i en helt anden verden. Og det er jo rart at blive anerkendt for sit arbejde” fortæller Peter Bie.

Aftrædelsesseminar

I forbindelse med Peter Bies aftrædelse, vil der i september blive afholdt et aftrædelsesseminar på Syddansk Universitet. Et seminar, som vil komme til at handle om væskebalance og blodtryksforskning.

Blå bog:

Peter Bie er født 25. august 1943 i Bogense. Gift med Ingelise Bie siden 1968. De har to voksne børn. Bor i Gentofte.
Professor på Syddansk Universitet siden 1998.

Officiel titel – professor, cand. med., dr. med. på afdelingen Kardiovaskulær og Renal Forskning, Syddansk Universitet

Redaktionen afsluttet: 25.08.2013