Artikel om forebyggelse af sportsskader vinder pris som årets bedste

Lars Bo Andersen fra Institut for Idræt og Biomekanik er sammen med to forskerkolleger forfattere til den bedste artikel i British Journal of Sports Medicine i 2013.

Prisen for ”best scientific paper” i det anerkendte tidsskrift British Journal of Sports Medicine er netop blevet uddelt, og de glade modtagere var i år Lars Bo Andersen, professor på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet sammen med Jeppe Bo Lauersen, Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital og Ditte Marie Bertelsen fra Københavns Universitet.

De har modtaget prisen for artiklen “The effectiveness of exercise interventions to prevent sports injuries: a systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials”, der er et studie af 26.610 personer, hvoraf 3.464 havde sportsskader.
”Fysisk aktivitet har mange forebyggende effekter, men der er samtidig en risiko for skader. Sports skader er meget dyre for samfundet. Dette studie viser, at sportsskader kan reduceres til en tredjedel med den rigtige forebyggelse,” fortæller Lars Bo Andersen.

Studiet analyserer alle eksisterende lodtrækningsforsøg om den forebyggende effekt man kan opnå gennem fysisk træning. Der konkluderes at forskellige former for styrketræning forebygger skader bedst, og at strækøvelser ikke har nogen effekt på skader.

Redaktionen afsluttet: 18.09.2014