Fordobling af kikkertoperationer for meniskskader

Nyt studie viser kraftig stigning i antallet af kikkertoperationer hos midaldrende og ældre patienter trods manglende dokumentation af effekt.

I Danmark er antallet af kikkertoperationer for meniskskader fordoblet fra 2000-2011. For patienter over 55 år er der sket en næsten tredobling. Det viser en ny undersøgelse fra Syddansk Universitet lavet på baggrund af data fra Landspatientregisteret.

I samme periode har flere uafhængige lodtrækningsforsøg (randomiserede studier) vist, at kikkertoperationer for degenerative meniskskader ikke har bedre effekt end snydekirurgi (placebo) eller træning/fysioterapi.

Degenerative meniskskader er hyppige hos den midaldrende og ældre befolkning. Ofte vil knægener opstå ved et lille vrid eller over tid og ikke ved en pludselig voldsom hændelse (sportsskade eller lignende). Forskning har vist, at degenerative meniskskader også er almindelige hos personer uden knægener. Det er derfor meget usikkert, at disse knægener stammer fra menisken, men i stedet er et udtryk for begyndende artrose (slidgigt) i knæet.

- Vores undersøgelse peger på, at der bliver lavet for mange meniskoperationer på midaldrende og ældre patienter, og at der er et stort behov for, at de kliniske retningslinjer for knæ-artrose implementeres, så denne udvikling ikke fortsætter, siger Jonas Bloch Thorlund, adjunkt ved Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet.

Undersøgelsen offentliggøres i det internationale ortopædkirurgiske tidsskrift Acta Orthopaedica.

Fakta:
Studiet er baseret på data fra de omkring 150.000 patienter, der er blevet opereret for skader på menisken i perioden 2000-2011.
En degenerativ menisk skyldes nedslidning eller langsom nedbrud over tid og er hyppigt ved stigende alder. En degenerativ menisk er mere sårbar overfor skader ved f.eks. vrid i knæet end en rask menisk.

Redaktionen afsluttet: 07.05.2014