Nyt forskningssamarbejde mellem de akutmedicinske afdelinger i Region Syddanmark

Som de første i landet opretter Syddansk Universitet (SDU), Odense Universitetshospital (OUH) og resten af akutafdelingerne i regionen nu et bredt forskningssamarbejde.

Speciallæge, ph.d. Mikkel Brabrand er tiltrådt en nyoprettet kombinationsstilling som klinisk lektor (SDU) og afdelingslæge (OUH).

Stillingen som klinisk lektor sker under ansættelse i Institut for Regional Sundhedsforskning (IRS) under SDU, og opgaven er forankret ved IRS-Center Sydvestjylland i Esbjerg. I foreløbig fem år skal Mikkel Brabrand fortsætte og udbygge sit hidtidige, højest relevante forskningsarbejde inden for akut medicin.

Den kliniske ansættelse som afdelingslæge sker ved Fælles Akut Modtagelse på OUH. Her kommer han blandt andet til at arbejde sammen med den første professor i akut medicin i Danmark, overlæge Annmarie Lassen.

Mikkel Brabrand er 40 år og speciallæge i hjertemedicin. Han har et stort antal videnskabelige artikler i bagagen, mange redaktionelle tillidsposter ved internationale tidsskrifter og er en internationalt anerkendt foredragsholder. Han var i 2006 én af initiativtagerne til dannelse af Dansk Selskab for Akutmedicin, hvor han blandt andet i knap to år var foreningens formand. Han forsvarede sin ph.d. i 2013 ved SDU og har siden 2010 været forskningsleder for akutmedicin ved Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg.
Redaktionen afsluttet: 22.08.2014