Institut for Psykologi på SDU får ny institutleder

Professor Susanne S. Pedersen er pr. 1. juli ansat som Institutleder ved Institut for Psykologi ved Syddansk Universitet (SDU), som har godt 30 medarbejdere. Hun afløser professor Mogens Hørder på posten.

Susanne S. Pedersen ser frem til den nye opgave:

”Jeg glæder mig til at overtage som institutleder ved psykologi, som har en stab af entusiastiske og dedikerede medarbejdere. Instituttet blev etableret i 2010 og indtil nu har det været en hovedopgave at opbygge bachelor- og kandidatuddannelserne i psykologi. Nu er det tid til at udbygge den forskning, som medarbejderne hidtil har opbygget. Instituttet har en hel særlig profil, idet det er en del af Sundhedsvidenskab, hvilket er unikt i Danmark. Det giver et fantastisk potentiale i forhold til tværfaglig forskning, og brobygning mellem SDU, Odense Universitetshospital (OUH) og andre relevante partnere både nationalt samt internationalt, og det er et af de aspekter som jeg vil prioritere som ny institutleder, siger Susanne S. Pedersen”

”Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet er meget glad for at kunne ansætte Susanne S. Pedersen som Institutleder for Psykologi. Der er mange ansøgere til studiet, så det er kommet godt fra start. Susanne S. Pedersen vil være med til at understøtte den særlige profil som psykologistudiet har på SDU, hvor diagnostik og behandling er en central del af studiet”, udtaler dekan Ole Skøtt

Susanne S. Pedersen blev udnævnt til professor ved instituttet den 1. januar i år. Hendes professorat er inden for kardiovaskulær psykologi. Som led i sin ansættelse ved SDU er hun også tilknyttet Kardiologisk Afdeling, OUH. Før ansættelse ved SDU, var hun ansat som professor i kardiovaskulær psykologi ved Tilburg Universitet og Erasmus Medical Center i Rotterdam, Holland, hvor hun har boet siden 2001.

Udover at forske, supervisere og undervise har Susanne S. Pedersen også erfaring med at sammensætte kurser for sygeplejersker, teknikere og læger med fokus på de mere psykologiske aspekter hos patienter, og hvordan de kan håndteres, men også hvilken rolle de spiller i kommunikation mellem patient og behandler og patienternes prognose.

Hun er forfatter og/eller medforfatter til mere end 140 publikationer i internationale, peer-reviewed videnskabelige tidsskrifter indenfor grænsefladen mellem psykologi og kardiologi og til adskillige bogkapitler.
Redaktionen afsluttet: 30.06.2014