SIF-direktør blandt de mest magtfulde i sundhedssektoren

Morten Grønbæk, direktør for Statens Institut for Folkesundhed, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet (SDU), er netop kåret som en af de mest indflydelsesrige personer i sundhedsvæsenet.

Det er avisen Dagens Medicin, der står bag kåringen.

Morten Grønbæk er nummer 33 på listen over de mest 100 magtfulde personer i den danske sundhedssektor.

Det er en fremgang fra sidste år, hvor SIF-direktøren lå på listens 47. plads.

Allerøverst ligger Bent Hansen, formand for Danske Regioner og regionsrådsformand for Region Midtjylland.

Derudover består magtlisten af toppolitikere som statsminister Helle Thorning-Schmidt, sundhedsminister Nick Hækkerup, sundhedsordførere, hospitalsdirektører, formænd for patientforeninger, mediepersoner og andre nøgleaktører i sundhedsvæsenet.

Gennemslagskraft og indflydelse

Magtens top 100 offentliggøres hvert år.

Blandt de parameter, der ligger til grund for at komme på listen, er gennemslagskraft i offentligheden og personligt netværk.

Derudover handler det om, hvor hårdt personen arbejder på at sikre sin organisation indflydelse, samt i hvor høj grad personens stilling giver mulighed for at præge sundhedssektoren.

Den tredje bedste til sit fag

Faglig dygtighed - og hvor god man er til sit fag eller sin stilling - er også et parameter for at komme på listen.

I denne særskilte kategori ligger SIF-direktøren helt i top på en fornem tredjeplads, kun overgået af Bent Hansen, formand for Danske Regioner, og Frede Olsen, formand for Kræftens Bekæmpelse.

Morten Grønbæk understreger, at hans placeringer på listen udelukkende skyldes hele SIF, inklusive Center for Interventionsforskning, Syddansk Universitet, samt Vidensråd for Forebyggelse, hvor han er formand.

- Jeg er kun med på listen i kraft af de dygtige forskere, som jeg er ansat til at lede. Havde det bare været mig som person, var jeg aldrig kommet med. Det er forskernes gode og meningsfulde forskning, og dét at vi er en del et universitet, der gør al arbejdet. Mit bidrag er at sætte forskernes høje faglighed i spil og få deres forskningsresultater ud over rampen, siger Morten Grønbæk.

Avisens magtpanel

Det er Dagens Medicins Magtpanel, der i år har haft 307 af de mest indflydelsesrige sundhedsaktører at vælge imellem.

Magtpanelet består af 12 personer fra det danske sundhedsvæsen blandt andet Morten Grønbæk selv samt en anden repræsentant fra Syddansk Universitet.
Det er Kjeld Møller Pedersen, professor i sundhedsøkonomi og sundhedspolitik, der også har fået en plads på magtens top-100.

Magtpanelets deltagere har ikke kunnet stemme på sig selv.

Redaktionen afsluttet: 24.06.2014