Forskning i sygdomme smitter af på turismeerhvervet

I 2017 får Syddanmark besøg af mellem 1500 og 1900 nationale og internationale forskere til konferencer og kongresser arrangeret af forskere på OUH og SDU. Det sker i tæt samarbejde med Inspiring Denmark.

– Vi forsker og bliver dygtigere hele tiden til gavn for patienterne. Ved siden af har vi som målsætning, at resultaterne af vores forskning spredes internationalt for dels at løfte sundhedsniveauet generelt og globalt, dels at gøre opmærksom på, at vi er blandt de bedste i verden på flere områder. En af metoderne er at holde kongresser og konferencer, der tiltrækker internationale forskere af høj kaliber til regionen.

Det fastslår direktør på Odense Universitetshospital, Kim Brixen, og han tilføjer, at den internationale profilering også handler om at gøre højt profilerede udenlandske forskere opmærksom på OUH og Klinisk Institut som en mulig arbejdsplads, når de søger nye udfordringer fx i Danmark.

– Vi kommer imidlertid ikke langt med de gode hensigter uden Inspiring Denmark. De lægger en masse kræfter både i det langstrakte arbejde med at promovere regionen som konferencested. Derudover tager de sig af alle de administrative og organisatoriske opgaver, som er uoverkommelige for de professorer og læger, der springer ud i den krævende opgave som kongresvært, siger Kim Brixen.

1700 kongresdeltagere skæpper i kassen hos turismeerhvervet

Ud over spredningen af forskningsresultater og viden om hospitalet og universitetet, fører kongresser og konferencer til en markant omsætning i regionens turismeerhverv.

– Vi kalkulerer med omkring 1700 deltagere i år til kongresserne arrangeret af OUH og Klinisk Institut, SDU. Kongresdeltagerne opholder sig typisk flere dage i byen, og er derfor med til at øge omsætningen hos både mødested, hoteller og restauranter. Der bliver også brugt penge i butikkerne, så internationale kongresser og deres deltagere har stor betydning for en by og dens erhvervsdrivende.

– Taler vi om samtlige kongresser i år, hvor Inspiring Denmark har hjulpet kongresværter, kan erhvervet se frem til en forventet omsætning på omkring 48 mio. kr., fortæller senior project manager Lene Lysholt, Inspiring Denmark.

To kræftkongresser til Odense

Den lægefaglige kongres, der i år henter flest gæster til Odense er NUF2017 – Scandinavian Association of Urology. Ca. 800 internationale forskere skal over tre dage i juni dele viden om bl.a. kræft i urinvejene. Konferencevært er overlæge Ulla Geertsen, Urologisk Afdeling, OUH.

Professor og overlæge Michael Bau Mortensen, Kirurgisk Afdeling, OUH har også en konference på bedding: ”First Scandinavian PIPAC Meeting”. Hensigten med arrangementet er at formidle banebrydende viden om en ny metode, der kan lindre og også forlænge livet for patienter med kræft i bughinden – en sygdom, der tidligere ikke kunne behandles. På mødet vil han også løfte sløret for, at han netop har sat forskning i gang, der skal bevise, at metoden efter alt at dømme også vil kunne benyttes forebyggende og dermed måske forhindre spredning til bughinden.

Læs mere om konferencer på OUH og Klinisk Institut, SDU her.

Om Inspiring Denmark

Inspiring Denmark er den syddanske organisation for erhvervsturisme, der gratis hjælper erhvervsliv og forskermiljøer med at trække internationale kongresser og konferencer til regionen.

Inspiring Denmark

Redaktionen afsluttet: 25.04.2017