Øjenfonden støtter SDU-projekt

I dag d. 22. maj uddeler Øjenfonden 1,5 mio. kr. til fem markante øjenforskere, som forsøger at finde årsagerne til udvikling af kræft i øjnene samt at finde en varig behandling af den alvorlige øjensygdom AMD

Hvert år uddeler Dansk Blindesamfunds protektor, Grevinde Alexandra, på vegne af fonden midler til en række førende, danske øjenforskere. I år uddeler Øjenfonden penge til fem forskere, der dels forsker i genetiske forandringer der fører til kræft i øjet og dels forsker i nye behandlingsmuligheder for den mest almindelige øjensygdom i Danmark, AMD.

Uddelingen finder sted på Experimentarium, hvor netop nysgerrighed og forundring over videnskaben i højsædet. Det er samme nysgerrighed og ønske om at forstå øjets forunderlige natur, der fører til dansk øjenforskning i verdensklasse. Og det er derfor danske øjenforskere er førende inden for bl.a. stamcellebehandling af visse øjensygdomme.

”Øjenfonden har i mere end 30 år bidraget til, at vi i Danmark er helt i front, når det gælder forskning i øjensygdomme. Kræft i øjet og AMD er begge alvorlige øjensygdomme, som hvert år fratager en lang række danskere synet, og med dagens Øjenfondsuddeling er vi med til at sikre, at rigtig mange mennesker fremover undgår et liv med synshandicap,” forklarer Thorkild Olesen, formand for Øjenfonden.

AMD rammer 3.000 danskere hvert år

Et af de forskningsprojekter, som i år får støtte fra Øjenfonden, har til formål at analysere effekterne af en ny behandlingsterapi mod AMD. Forskerne bag undersøgelsen vil analysere øjencellernes evne til at danne arvæv i en lukket kultur.

”Vi har ved brug af sygdomsmodeller set, at et allerede kendt bindevævsprotein kan have en skadelig effekt på AMD-patienter. Vores behandling hæmmer denne effekt. Hvert år rammes 3.000 danskere af AMD, så der er en stor gruppe, som på sigt vil bevare en større del af synet end tilfældet er i dag, hvis denne type også behandling virker klinisk,” fortæller lektor Grith Lykke Sørensen, Institut for Molekylær medicin, som sammen med et forskningshold på SDU og Odense Universitets Hospital har fået 240.000 kr. til at gennemføre undersøgelsen.

Øjenfonden blev stiftet i 1983 med det formål at forebygge blindhed gennem forskning.
Øjenfondens formål er at forebygge blindhed gennem støtte og fremme af øjenforskning, forskning vedrørende afhjælpning af synsnedsættelse samt uddannelses- og oplysningsvirksomhed.
Siden oprettelsen har Øjenfonden uddelt 38.892.026 kroner til forskningsprojekter, uddannelse og oplysningsvirksomhed inden for øjenforskning.

Redaktionen afsluttet: 22.05.2017