Britisk-australsk professor til Institut for Psykologi, SDU

Institut for Psykologi, Syddansk Universitet, har udnævnt den britisk-australske professor Jane Speight til adjungeret professor.

Jane Speight har en ph.d. i sundhedspsykologi fra Royal Holloway University of London. Hun er professor i Behavioral and Social Research i Diabetes ved Deakin University Melbourne, Australien. Professor Jane Speight er også leder af det australske Center for Behavioral Research in Diabetes (ACBRD): www.acbrd.org.au.

Jane Speight er en af verdens førende forskere inden for adfærdsmæssige, psykologiske og sociale aspekter af diabetes. Hendes forskning fokuserer på at forbedre livskvaliteten hos mennesker med diabetes og optimere deres selvpleje.

Jane Speight har mere end 100 publikationer i peer-reviewed internationale tidsskrifter. I løbet af det sidste årti har hun tiltrukket ekstern finansiering i størrelsesordenen af 24 millioner dolllars, hvoraf over 18 millioner dollars er tiltrukket siden 2010.

- Vi er glade for, at vi har været i stand til at tiltrække professor Jane Speight som adjungeret professor til Institut for Psykologi, hvilket yderligere har styrket afdelingens og SDU's forskning inden for diabetes. Jane har i årevis samarbejdet intensivt med professor Frans Pouwer, udnævnt som fuld professor på instituttet i januar 2017 - inden for rammerne af Diabetes MILES-undersøgelsen med data indsamlet i Australien, Holland, Flandern og Tyrkiet. Dette har resulteret i 35 artikler i peer-reviewed internationale tidsskrifter, alle sammen baseret på MILES-data. Desuden opnåede de for nogle få måneder siden finansiering af fem ph.d.-studerende og en post doc-forsker, der alle vil fokusere på risikogrupperne og virkningen af hypoglykæmi (Horizon 2020 IMI2-forslag), siger professor og institutleder Susanne S. Pedersen, Institut for Psykologi Institut, der også er tilknyttet Kardiologisk Afdeling ved Odense Universitetshospital.

For yderligere information om Jane Speight's profil, se det nyligt udgivne stykke i Lancet Diabetes & Endocrinology, der blev offentliggjort i 2018,

Mød forskeren

Jane Speight, adjungeret professor, Institut for Psykologi