Grønlandske børn er ikke længere små

En helt særlig kropsbygning har hidtil betydet, at grønlandske børn voksede langsommere end danske. Den udvikling er nu vendt.

Tiderne er forbi, hvor børn i Grønland blev betragtet som små. Tidligere undersøgelser har vist, at grønlandske børn havde en helt speciel kropsbygning. Børn i Grønland var kortere, men vejede det samme som børn i Danmark. Dette specielle vækstmønster har man ikke længere kunnet genfinde i det nye forskningsprojekt fra Syddansk Universitet i Odense, hvor 279 drenge og piger i alderen 6 til 10 år fra hovedstaden Nuuk og byen Ilulissat har fået kortlagt deres højde og vægt.

- I de grønlandske byer har man gennem en årrække kunnet se, at de lokale børn er blevet højere i forhold til tidligere generationer. Nu er denne betragtning blevet videnskabeligt dokumenteret, siger Marius Kløvgaard, læge og forsker bag et nyligt publiceret forskningsprojekt om grønlandske børns vækst.

- I dag er grønlandske børn lige så høje som danske børn, når de når puberteten. Og de vejer endda mere, siger Marius Kløvgaard, som selv har været i Grønland for at indsamle data til projektet, og fortsætter:

- Derfor har vi for første gang nogensinde lavet specielle vækstkurver for grønlandske børn, som lægerne og sundhedsplejerskerne i Grønland kan bruge, når de vurderer, om børn trives og vokser, som de bør.

Gener og store mødre

Ifølge Marius Kløvgaard og forskningsgruppen bag kortlægningen af de grønlandske børns højde og vægt, der blandt andet tæller læger fra Dronning Ingrids Hospital i Nuuk, sygehuset i Ilulissat, Odense Universitetshospital og Statens Institut for Folkesundhed, er der flere årsager til, at grønlandske børn i dag bliver højere og vejer mere.

- Mange grønlændere har i dag en eller flere forfædre, som kommer fra Skandinavien. Så genetisk ligner grønlændere i dag mere europæere, end de gjorde tidligere. Det kan være en af forklaringerne på, at grønlandske børn i dag vokser på samme måde som danske, siger Marius Kløvgaard.

Han tilføjer, at en anden vigtig årsag er, at grønlandske mødre i dag har en stor tendens til at være overvægtige, og at overvægtige mødre hyppigt føder store børn, som så bliver ved med at være store resten af barndommen.

Raske børn

Dertil har forskningsgruppen i en tidligere undersøgelse vist, at grønlandske børn stort set fejler det samme som børn i Danmark, og at de faktisk går færre gange til lægen end danske børn.

- Grønlandske børns helbred er i dag lige så godt som danske børns, hvis ikke bedre. De har ikke flere alvorlige sygdomme, hvilket tidligere har kunnet være en forklaring på, at de ikke blev så høje, siger Marius Kløvgaard og henviser til for eksempel tuberkulose.

Han og forskningsgruppen håber, at det bliver muligt at følge de 279 børn, indtil de bliver voksne, så det bliver muligt at vurdere, præcist hvor høje grønlandske børn i dag ender med at blive.

Videnskabelig artikel:

Læs den videnskabelige artikel Growth of children in Greenland exceeds the World Health Organization growth charts
Mød forskeren

Henrik Thybo Christesen, klinisk professor ved Klinisk Institut, SDU.

Redaktionen afsluttet: 12.06.2018