Stamceller giver livet tilbage

80 % af mænd, der bliver opereret for prostatakræft bliver impotente. 25% af kvinder, der bliver opereret for brystkræft får lymfødemer (potentielt invaliderende hævelser). Ny forskning skal føre til bedre behandling.

På Center for Regenerativ Medicin på Odense Universitetshospital (OUH) tester SDU-forskere behandling med stamceller fra patientens eget fedtvæv, som kan genskabe potensen hos mænd og begrænse lymfødem hos kvinder.

Behandlingen med stamceller fra fedtvæv har vist så lovende resultater, at Innovationsfonden har bevilget 25 mio. kr. til forskningen.

- Det, der er spændende ved det, er, at det er de kroniske sygdomme vi kan afhjælpe med stamceller. Sårheling, ledsmerter osv. Det er en revolution inden for medicinen, og nu skal vi lære, hvordan det skal bruges, forklarer Søren Paludan Sheikh, leder af Center for Regenerativ Medicin.

Senfølger af kræftbehandling
Det er ikke ualmindeligt, at kræftbehandling efterlader patienten med senfølger på nerver og kar, for eksempel lymfødem, der er potentielt invaliderende hævelser af arme eller ben på grund af ødelagte lymfekar. Det kan opstå som følge af kirurgisk behandling af brystkræft eller efter strålebehandling.

I dag findes kun konservativ behandling, hvor man lindrer symptomerne ved hjælp af forskellige former for kompression, fx støttestrømper. Men en stor del af de kvinder, der får lymfødem efter kræft, oplever mange gener og kan ofte ikke beholde deres job.

Hurtig og effektiv kur
Center for Regenerativ Medicins forskning indebærer udvinding af stamceller fra patientens fedtvæv for herefter at flytte dem til et andet sted i kroppen, hvor de kan reparere det ødelagte væv og lindre lymfødemet. Man suger således fedt fra patientens mave, ekstraherer stamcellerne derfra og sprøjter stamcellerne samt en smule fedt tilbage i kroppen ved lymfødemet. Her fungerer stamcellerne som ”kroppens egne soldater” og bekæmper sygdomstilstanden i kroppen.

Operationen kan udføres på en dag og sparer således både patienten og hospitalet for længerevarende indlæggelser, og patienterne kan komme tilbage til arbejdsmarkedet og deres liv.

De kliniske forsøg med behandlingen for impotens har vist gode resultater, og forskerne forventer, at det går lige så godt, når de kliniske forsøg med behandlingen for lymfødem igangsættes i august 2018.

Udbredelse tager tid
Selvom behandlingen umiddelbart ser ud til at være både effektiv og skånsom, er det dog vigtigt at være helt sikker på, at der ikke er alvorlige bivirkninger. Indtil videre har bivirkningerne været begrænset til blå mærker og en lille blødning ved fedtsugningen, så forskerne er fortrøstningsfulde.

Tidligere studier fra andre steder i verden viser heller ingen tegn på alvorlige bivirkninger ved stamcellebehandling. Men på grund af dokumentationskrav og de grundige undersøgelser for bivirkninger vil der sandsynligvis gå mellem tre og ti år inden stamcellebehandlingen kan blive et fast tilbud til tidligere kræftpatienter med senfølger efter kræftbehandlingen.

Forskningen på SDU og OUH har vist gode resultater ved de første forsøg, og næste skridt er et større forsøg med 80 kvinder, hvor halvdelen behandles med stamceller og den anden halvdel med placebo (saltvand) for at undersøge, om stamcellebehandlingen har en målbar effekt.

FAKTA
Center for Regenerativ Medicin på Odense Universitetshospital (OUH) har eksisteret siden 2015 og er det eneste af sin slags i Danmark. Centeret har som erklæret ambition, at det skal gå hurtigt at få ny viden i spil i den virkelige verden og ikke kun i laboratorierne.

Forskningen i stamceller til behandling af lymfødemer er et samarbejde imellem professor og plastikkirurg Jens Ahm Sørensen og professor Søren Paludan Sheikh samt deres medarbejdere i Center for Regenerativ Medicin.

Mød forskeren

Søren Paludan Sheikh, professor ved Klinisk Biokemi, SDU.

Redaktionen afsluttet: 16.04.2018