Sygehus Sønderjylland styrker forskningen med endnu en professor

Hvis ikke lægerne bliver bedre til at bruge mindre antibiotika, vil danskerne i langt højere grad blive udsat for resistente bakterier. Derfor skaber det stor glæde, at Sygehus Sønderjylland og Institut for Regional Sundhedsforskning, SDU nu kan byde velkommen til Christian Backer Mogensen som ny professor i akutmedicin.

Den 1. oktober får Sygehus Sønderjylland sin professor nummer otte. Der sker, når 58-årige Christian Backer Mogensen officielt får titlen som professor i akutmedicin. Han er den første danske professor i akutmedicin, som er tilknyttet et regionalt sygehus og er akutmedicinsk speciallæge – de resterende fire professorer i akutmedicin sidder på universitetshospitalerne.
Christian Backer Mogensen skal bruge en stor del af sin tid på at forske i resistente bakterier, der er en potentiel bombe under hele sundhedsvæsnet.
- Jeg skal forske i, hvordan man bedst muligt kan behandle infektioner uden at skabe resistente bakterier, forklarer den kommende professor.

Lægerne bruger for meget antibiotika

Gennem mange år har danske læger givet mere og mere antibiotika til patienterne. Men selv om medicinen har mange fordele, er det faktisk noget skidt, at forbruget er øget.
- Når vi bruger mere antibiotika udvikler bakterierne resistens, og dermed bliver det sværere at behandle selv simple infektioner, siger Christian Backer Mogensen og fortsætter.
- I yderste konsekvens – og måske allerede inden for få år – kan vi igen begynde at opleve, at patienter dør af lungebetændelse eller tynd mave, og så er vi behandlingsmæssigt skudt tilbage, til inden man opfandt penicillin omkring Anden Verdenskrig.
I dag er det sjældent, at patienter dør af lungebetændelse, men hvis betændelsen skyldes en resistent bakterie, som lægerne ikke kan behandle, vil måske op mod 25 procent af patienterne dø.

Resistente bakterier er ikke langt væk

Truslen fra de resistente bakterier er ikke længere væk end et par timer i et charterfly.
- Op mod halvdelen af de sygdomsfremkaldende bakterier i Grækenland og Italien er resistente for almindelige antibiotika, fordi lægerne sydpå gennem mange år har givet patienterne alt for meget antibiotika. Tendensen her i Danmark er tydelig, for vi oplever også en stigning i resistente bakterier, uddyber Christian Backer Mogensen.
Verdenssundhedsorganisationen WHO peger i øvrigt også på, at resistente bakterier vil være årsag til flere dødsfald end kræft i 2050.
Udover at forske i udbredelsen af resistente bakterier er Christian Backer Mogensen også formand for en national arbejdsgruppe, der har til opgave at minimere den fremtidige brug af antibiotika på sygehusene.

Forskning og lægearbejdet går hånd i hånd

Med udnævnelsen som professor får Christian Backer Mogensen mulighed for at bruge endnu mere tid på forskning. Fremover skal han arbejde halvdelen af tiden som læge med ansvaret for patienterne i den Fælles Akutmodtagelse på Sygehus Sønderjylland. Den anden halvdel af tiden skal der forskes.
Blandingen mellem de to discipliner tiltaler Christian Backer Mogensen.
- Når jeg er i klinikken, ved jeg, hvilke problemer, der er værd at forske i. Og når jeg forsker, bidrager jeg til at gøre klinikken bedre, så det er et fint mix, siger Christian Backer Mogensen.
Udover resistente bakterier interesserer Christian Backer Mogensen sig også meget for de mange ældre patienter, der bliver indlagt på sygehuset.
- Ældre mennesker har ikke altid godt af at være indlagt, så vi skal på forkant med behandling i eget hjem. På den måde undgår vi at indlægge de ældre akut, siger han.

En læge med naturlig ro

Familien betyder meget for Christian Backer Mogensen. Han er oprindeligt fra Løgumkloster men bor i dag sammen med sin hustru i naturskønne omgivelser i Kolding tæt på børn og seks børnebørn.
- Det giver os ro at være tæt på naturen. Vi nyder turene i vores sejlbåd, og når jeg som biavler er blandt bierne, kan man jo ikke gøre andet end at være til stede i nuet, forklarer han.

Han er også aktiv i sin lokale kirke, læser lidt teologi og er næstformand for menighedsfakultet i Aarhus, der uddanner teologer.
Mød forskeren

Christian Backer Mogensen, professor i akutmedicin ved Sygehus Sønderjylland og Institut for Regional Sundhedsforskning, SDU.

Redaktionen afsluttet: 12.09.2018