Stor pris til ung forsker

Henrik Dimke fra Afdelingen Kardiovaskulær og Renal Forskning ved Institut for Molekylær Medicin har modtaget “Renal Section Young Investigator Award 2022” fra American Physiological Society. Udmærkelsen gives årligt til en fremragende yngre forsker som undersøger nyrernes fysiologi, patofysiologi eller blodtryksregulering.

Prisen er en stor international anerkendelse af Henrik Dimke, der er lektor, ph.d. med sin egen forskningsgruppe, som arbejder på at forstå de molekylære mekanismer, der styrer calcium- og magnesiumbalancen. Et arbejde, som indeholder tætte samarbejder med Odense Universitetshospital, hvor han også er tilknyttet nyremedicinsk afdeling Y som gæsteforsker.

I forbindelse med prisen udtaler Henrik Dimke ”Jeg er både enormt glad og stolt over denne udmærkelse, som jeg anser for en stor anerkendelse af vores forskningsaktiviteter. Jeg er ligeledes dybt taknemlig for dem, som har støttet mig igennem min karriere samt vores enormt dygtige laborantstab, samarbejdspartnere og medlemmer af min forskningsgruppe, som bidrager til at vi holder den forskningsmæssige kadence.

Bag om forskeren:

Henrik Dimke er bredt, internationalt uddannet med næsten syv års forskningsophold ved flere udenlandske forskningsinstitutioner. Hans nuværende publikationsliste på 57 arbejder indeholder flere publikationer i det højest rangerede tidsskrift inden for hans område og andre fysiologitidsskrifter, oversigtsartikler, samt bogkapitler i amerikanske lærebøger. Hans forskning er finansieret af en række private fonde og Danmarks Frie Forskningsfond, bl.a. i form af en Sapere Aude-bevilling.

Henrik Dimke er desuden engageret i uddannelses- og forskningspolitik og er medlem af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskabs Unge Akademi, hvor han har været formand for Akademiet i to perioder.
Henrik Dimke er også formand for Akademisk Råd på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU

Mød forskeren

Henrik Dimke er lektor ved Kardiovaskulær og Renal Forskning på SDU.

Nyheder fra Sundhedsvidenskab
Sund nyhedsbrev