Skip to main content
DA / EN
SDU UP | NYHEDSBREV MAJ 2024

Nyhedsbrev maj 2024: AI i undervisning: de næste skridt

Det er tid til at tage de næste skridt mod at integrere generativ AI i undervisning og eksamen. Hvordan kan jeg som underviser få hjælp til at tage disse skridt, og inden for hvilke rammer kan jeg anvende generativ AI i min undervisning? Det er nogle af de spørgsmål, som dette nyhedsbrev vil give svar på.

Af Rie Troelsen, , 29-05-2024

De fleste af os har efterhånden hørt om og sikkert også afprøvet enkelte generative AI-værktøjer. Måske til at få overblik over store mængder informationer, måske til at generere specifikke illustrationer til et oplæg, måske til at skrive en konfirmationstale? De fleste af os har altså stiftet bekendtskab med den forunderlige og lidt skræmmende verden, som kunstig intelligens tilbyder os. Som underviser på universitetet er næste skridt at genAI tænkt ind i undervisningen: hvilke redskaber bør de studerende også kende til og gøre brug af på en faglig relevant måde, og hvordan får jeg det indarbejdet i min undervisning, vejledning, eksamen?

Dette nyhedsbrev har fokus på de tilbud, som kan hjælpe dig som underviser til at tage skridtet videre med at integrere genAI i din undervisning. Først og fremmest et nyt og tværuniversitært forløb, Teach GenAI, som giver dig mulighed for både at få lokal sparring og inspiration fra eksperter fra de tre involverede universiteter (vær opmærksom på tilmeldingsfristen d. 25 juni!). Men selvfølgelig også en reminder om de kompetenceudviklingsaktiviteter, som SDU UP tilbyder for kun SDU-undervisere – og som du, sammen med dine nærmeste kolleger, kan rekvirere og tilpasse, så det giver mening for netop jer og jeres undervisningssituationer.

God arbejdslyst med genAI-arbejdet!

 

Nyt, spændende kompetenceudviklingstilbud om genAI i undervisningen

I samarbejde med Aarhus Universitet og Aalborg Universitet har SDU udviklet et kompetenceudviklingstilbud til undervisere, der gerne vil arbejde med at integrere generativ AI i deres undervisning. Det hedder Teach GenAI og har fokus på, at deltagerne kan få viden og færdigheder i brugen af generativ AI til deres helt konkrete undervisningsbrug som læringsredskab og/eller til fagspecifikke formål. Forløbet inkluderer, at man selv udvikler og gennemfører et lille undervisningseksperiment om brug af generativ AI.

Forløbet har et omfang af 25 timer og indeholder:

  • et kick-off webinar (2 timer), som introducerer til forløbet og genAI, og et afsluttende webinar (2 timer), hvor deltagerne deler deres erfaringer med hinanden.
  • en række tematiske webinarer om generativ AI (fx. prompting, etik, undervisningseksempler), som man deltager i efter behov og interesse. Webinarerne bliver udbudt af eksperter fra de tre universiteter.
  •  2-3 lokale møder, hvor man har mulighed for at sparre med kolleger og få pædagogisk og teknisk vejledning ift. eget undervisningsprojekt.
  • Adgang til en studenterressource, som deltagerne kan inddrage relevante elementer fra i deres egne kurser.


Forløbet strækker sig fra
d. 20. august 2024 kl. 10-12 (kick-off webinar) til april 2025 (afsluttende webinar). Første lokale møde er den 27. august 2024 kl. 13-15.

Tilmeld dig forløbet ved at skrive en mail til Pernille Stenkil Hansen, e-læringskonsulent ved SDU UP (pha@sdu.dk) senest d. 25. juni 2024. Hvis du har opklarende spørgsmål til forløbet, kan du også skrive til Pernille.

 

Hvis du er nysgerrig på hvad genAI kan gøre for/i din undervisning, men ikke vil kaste dig ud i et undervisningseksperiment:

De tematiske webinarer er åbne for alle interesserede. Der er mulighed for at tilmelde sig til de enkelte webinarer, kort før de afholdes. Webinarerne vil primært blive afholdt i september og oktober 2024 og vil blive annonceret på projektets kommende website.

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev
Rie Troelsen

Rie Troelsen

riet@sdu.dk

Rammer for brugen af genAI på SDU

Læs mere

Andre kompetence- udviklingstilbud

læs mere

Læringscirkel som et forpligtende fællesskab til at lære mere om genAI i undervisningen

læs mere

SDU Blog

Læs Hala Ajine Wandalls blogindlæg: En god start på studienævnsarbejdet - hvordan gør vi?

Læs mere

SDU Blog

Læs Jakob Hviid's blogindlæg: Enhancing Database Education in Software Engineering through Innovative Pedagogical Approaches

Læs mere