Meget mere mundtlighed tilbyder lærere strategier til arbejdet med mundtlighed i klassen. Den giver didaktiske greb til det metodiske arbejde med dialogbaseret undervisning i fremlæggelser, gruppedialoger og klassesamtaler. Den viser, hvordan lærere og elever kan forholde sig undersøgende og reflekterende til dialogen – og sætter spot på den ofte oversete kompetence lytning.
Et vigtigt element i bogen er præsentationen af mundtlighedstrekanten, som er en let anvendelig model til analyse og produktion af mundtlige tekster. Mundtlighedstrekanten er samtidig et godt redskab til planlægning og evaluering af undervisningen.
De øvrige kapitler viser med konkrete eksempler, hvordan fem forskellige aspekter af mundtligheden kan gribes an i praksis: lytning, fagsproglige fremlæggelser, kritisk-faglige gruppesamtaler, reflekterende klassesamtaler – og muligheden for overhovedet at deltage mundtligt.
Bogen er målrettet lærerstuderende, lærere og andre undervisere i grundskole, ungdomsuddannelser og videreuddannelse.
Skov, L. I. (red.) (2022). Meget mere mundtlighed. Akademisk Forlag