Inspiration og begreber
Inspiration og begreber
-
Den kritiske gruppesamtale som undervisningens genstandsfelt
Den kritiske gruppesamtale kan vise sig i de samtalendes kritiske udsagn og stillingtagen til hinandens udsagn i samtaleprocessen.
-
Eksperimentarie
Et mundtligt arbejdsrum hvor elever og lærer undersøger et fænomen, og de undersøger også måder at beskrive dette fænomen på.
-
Elevers navigeringer
Et etnografisk literacy-inspireret begreb for hvordan elever finder ud af hvad der er passende at sige når de skal tale med hinanden og læreren.
-
Fire kritiske samtaletyper: kritisk undersøgende, debatterende, associerende og kreative samtaletyper
Den kritiske samtale er et overbegreb, der kan komme til udtryk i form af fire forskellige samtaletyper, som alle indeholder konstruktive kritiske elementer. De fire samtaletyper er: den kritisk undersøgende, debatterende, associerende og kreative samtale.
-
Kollaborativ samtalemonitorering
Kollaborativ samtalemonitorering er en kollektiv og reflekterende samtaleanalyse af en tidligere gennemført samtale.
-
Mundtlige eksaminer
En stærk dansk tradition og en internationalt sjælden eksamensform hvor dialog mellem eksaminand, eksaminator og censor ender med en bedømmelse.
-
Performance
Begrebet inden for mundtlighedsdidaktikken bruges som en samlebetegnelse for alle slags mundtlig-kropslige fremstillinger, faglige foredrag, oplæsninger eller hvis elever tager roller på sig over kortere eller længere tid.
-
Præsentationsrummet
Et mundtligt arbejdsrum hvor elever og lærer fokuserer på hvordan et fag eller en profession taler om fænomener, og hvordan beskrivelsen af et fænomen skal lyde for at ramme netop dette fags sprog.
-
Samtænkning
Samtænkning foregår i et rum i samtalen, hvori de samtalende reflekterer og skaber ny viden sammen.
-
Undervisningens ytringshistorik
Et begreb for at elever og lærere bruger deres erfaringer med at tale sammen, når de foregriber og indgår i forskellige typer af dialoger.