Ressourcer
Forskningsnetværk
-
ARLE SIG Dialogic Teaching
ARLE (International Association for Research in L1 Education) har en Special Interest Group for dialogisk læring, undervisning og bedømmelse der tager udgangspunkt i modersmålsfaget.
-
Filosofi i Skolen
Filosofisk dialog er faciliterede samtaler som kendes fra feltet Filosofi med børn hvor deltagerne i fællesskab undersøger åbne spørgsmål. I projektet Filosofi i Skolen er vi interesserede i hvordan denne type samtaler påvirker elever, lærere, faglighed og klasserum, men vi arbejder også med filosofisk dialog i andre sammenhænge (fx professionelle fællesskaber, i dagtilbud og i ungdomsuddannelser).
-
SOPHIA
European Foundation for the Advancement of Doing Philosophy with Children
Bøger og artikler
-
Dialogisk pædagogik
Olga Dysthe (Praksisbog)
-
Meget mere mundtlighed
Lene Illum Skov (red.), Dorthe Carlsen, Charlotte Christiansen, Eva Dam-Christensen, Rikke Christoffersen Denning, Max Ipsen, Sara Brander Skovsted og Rasmus Aaskov Iversen
-
Mundtlighed og fagdidaktik
Tina Høegh (Praksisbog)
-
The Most Reasonable Answer: Helping Students to Better Arguments Together
Alina Reznitskaya og Ian A.G. Wilkinson (Praksisbog)
-
Toward a more dialogic pedagogy: changing teachers’ beliefs and practices through professional development in language arts classrooms
Wilkinson et al. (2017) (Forskningsartikel)
-
Tænk højt med dine elever: 25 sessioner der får hele klassen med
Peter Worley (Praksisbog)
Centre
-
Center for Grundskoleforskning
Institut for Kulturvidenskaber, SDU
-
Center for Gymnasieforskning
Institut for Kulturvidenskaber, SDU
-
Institute for the Advancement of Philosophy for Children
Mont Clair State University
-
Nationalt Videnscenter for Læsning
fokuserer på literacy i uddannelsessystemet, og det indebærer også mundtlighed. Centeret drives på tværs af danske University Colleges og stiller en lang række kilder til rådighed.
Film og lyd
-
Film om Dialogisk undersøgelse i Forskning, Praksis og Skoleudvikling på EMU’en
Tre film fortæller i kort form om 1.noget af den forskning man kan anvende som underviser hvis man ønsker at udvikle dialogisk undervisning yderligere, 2. om de praksiserfaringer der allerede er i gang, her på et gymnasium, nemlig Fredericia, og 3. om hvordan projektledelse og skoleledelse støtter lærernes arbejde i teams og projektgrupper om dialogisk udvikling.
-
Hvordan får vi eleverne på banen? To samtaler om dialog i klasserummet
På hjemmesiden for "Nationalt videncenter for læsning" kan man få en god introduktion til Neil Mercers artikel "Analyser af klasserumssamtaler: Metoder og metodologier" (2010). Læs mere her og lyt til den tilhørende podcast "Hvordan får vi eleverne på banen? To samtaler om dialog i klasserummet"
Personer
-
Anni Nielsen
Efteruddannelseskonsulent ved IKV, SDU
-
Caroline Schaffalitzky
Lektor i filosofi ved SDU
-
Cæcilie Ketil Hejl
Ph.d.-studerende på uddannelsesvidenskab ved SDU og UCL
-
Eva Dam Christensen
Ph.d. i uddannelsesvidenskab ved SDU
-
Jonas Henau Teglbjærg
Postdoc på uddannelsesvidenskab ved SDU
-
Julie Marie Isager
Ph.d. i uddannelsesvidenskab ved SDU
-
Lene Illum Skov
Ph.d.-studerende på uddannelsesvidenskab ved SDU
-
Søren Sindberg Jensen
Postdoc ved uddannelsesvidenskab, SDU
-
Tina Høegh
Lektor i uddannelsesvidenskab ved SDU
Projekter
-
Dialogprojekt i Ballerup Kommune
Udviklingsprojekt: Lige netop dette spørgsmål er omdrejningspunktet i et igangværende projekt i Ballerup Kommune. Lektor på SDU og fokusområdeleder i Center for Grundskoleforskning, Tina Høegh, har leveret forskning, viden og workshops til Ballerup.
-
Eva Dam Christensen
Ph.d.-projekter: Kritisk undersøgende samtaler i elevernes gruppearbejde i skolen - et didaktisk designeksperiment i udskolingselevers faglige gruppesamtaler i danskfaget (afsluttet 2021)
-
Julie Marie Isager
Ph.d.-projekter: Hvis du vakler, er der ridser i lakken - mundtlige dansk studentereksaminer fra elevperspektiv (afsluttet 2021)