Skab dit eget job i en lille eller mellemstor virksomhed (2012)
Med projektet satte jeg mig for at undersøge, hvorfor vi studerende og akademikere ikke i højere grad finder beskæftigelse i små og mellemstore virksomheder (SMV’er), når nu så mange af os mangler job (både studiejobs og fuldtidsjobs) samtidighed med, at al erfaring viser, at netop vi kan udvikle og skabe vækst i disse små virksomheder, der ikke normalt ansætter højtuddannede som os. Min indledende tese var, at dette skylds kulturelle forskelle, som jeg satte mig for at udforske.
Med udgangspunkt i min samarbejdsvirksomhed, Udvikling Fyn, gik jeg i gang med at udforske både studerende på SDU og små virksomheder på Fyn – typisk virksomheder, for hvem højtuddannede som os er fremmede.
Hurtigt kunne jeg konstatere, at de kulturelle forskelle ikke var de interessanteste – derimod er vores fælles kultur en barriere for vores vej ud i nye typer af virksomheder. Det er nemlig fast indlejret i vores kultur, at job er noget, man søger på baggrund af sin profession, som vi akademikere sjældent har, og at der i denne jobsøgning også ligger, at arbejdsgivere skal slå job op. Vi højtuddannede er altså jobtagere, der forventer, at der bare er job, vi kan søge på baggrund af en profession. Men for at komme ud i en lille virksomhed skal vi selv skabe vores job, der rækker ud over en profession, idet vi skal kunne vise, at vi med vores viden kan skabe værdi – samt hvordan.
Jeg foreslår, at vi igennem udviklingen af SDU til det, der betegnes som et entreprenørielt universitet, bliver i stand til at skabe vores egne job – frem for blot at søge dem. Dette indebærer udvikling af nye undervisningsformer, hvor vi opmuntres til at skabe værdi med vores viden, ligesom det kræver, at universitet og virksomheder engagerer sig i hinanden igennem forskningssamarbejder, projektsamarbejder og meget mere. På den måde bringes viden og virksomheder tættere sammen – af os selv. Men det kræver en grundlæggende forandring af vores kultur!
Bjarne Christensen