Hvordan skæres skueværdier i slagterivirksomheder? – Et forskningsprojekt om skueværdier i organisationer med forskellige arbejdsfunktioner (2016)
Mens mange mente, at skueværdier var et modefænomen, der snart ville få en ende, når skueværdierne ikke viste den lovede effekt, har det vist sig, at skueværdier fortsat prioriteres i organisationer. Værdiledelse er sågar gået fra at være noget, som personaleafdelingen tog sig af, til at det i dag er en central opgave, som topledelsen er stærkt involveret i grundet skueværdiers strategiske betydning.
Men selvom skueværdier prioriteres, er det så ensbetydende med, at de leves, eller fungerer de blot som en myte, man høfligt omgås for ikke at punktere illusionen? Har organisationer skueværdier, fordi det er blevet en samfundstrend og forventning, eller har organisationer derimod skueværdier, fordi de leves, realiseres og skaber værdi?
Ud fra ovenstående paradoks blev konklusionen på projektet, at skueværdier leves, realiseres og skaber værdi, men hvor en vigtig pointe var, at de leves forskelligt afhængigt af arbejdsfunktionen, hvilket resulterede i forskellige verdensbilleder, som både skabte værdi og værdikonflikt organisationsmedlemmerne imellem. Løsningsforslaget var hertil, at organisationer og deres medlemmer bør have indsigt i og forståelse for hinandens verdensbilleder, hvor forskellige verdensbilleder ikke anses som et problem, men derimod som en naturlig konsekvens af forskellige arbejdsfunktioner.
Gabrielle Bro Øe Svendsen