Når den professionelle grænse rykkes (2016)
Inden for de sidste 20 år er der kommet meget fokus på den enkelte medarbejders personlige behov og velbefindende på de danske arbejdspladser, og det er i højere grad blevet lederens opgave at sikre den enkelte medarbejders trivsel, arbejdsmæssige og personlige udvikling. Det har bl.a. resulteret i, at relationen mellem den enkelte leder og medarbejder i dag er blevet en mere ligeværdig relation, der er præget af en intimitet, som tidligere var forbeholdt familiære og venskabelige relationer i privatsfæren.
I samarbejde med Hovedorganisationen Lederne tager projektet udgangspunkt i sådanne tendenser, og på baggrund af en diskursanalytisk forskningsmetode er nogle af de dominerende diskurser om professionalisme på det danske arbejdsmarked blevet undersøgt. På baggrund af undersøgelsen er det i projektet blevet diskuteret, hvilke konsekvenser en uprofessionel relation kan medføre, samt hvorvidt ledelsesteorien Situationel Dialektisk Ledelse kan hindre en uprofessionel relation mellem den enkelte leder og medarbejder.
Konklusionen er imidlertid, at den professionelle relation er situationel, hvor grænserne for, hvornår relationen bliver uprofessionel, kan rykkes alt afhængigt af, hvilke personer der indgår i den givne relation. Desuden kan Situationel Dialektisk Ledelse med inddragelsen af et dialogisk kommunikationssyn i højere grad hindre en mulig uprofessionel relation.
Iben Malthe Roldsgaard