Fra uønsket til uundgåeligt (2018)
En situationel dialektisk diskursanalytisk undersøgelse af uddannelsesdimensioneringen af spansk
”Gennem fortiden kan vi udvikle fremtiden”. En sådan tilgang til udvikling ses i Uddannelses- og Forskningsministeriets dimensioneringsmodel for videregående uddannelser, hvor lukninger og justeringer af nogle af landets uddannelser blev foretaget med henblik på at stoppe den såkaldte uddannelse til arbejdsløshed. Med udgangspunkt i uddannelsesdimensioneringen af spansk på Syddansk Universitet som caseeksempel, præsenterer dette projekt en multiperspektivisk diskursanalytisk undersøgelse, som tog afsæt i følgende problemformulering: Hvilke diskurser optræder i debatten om uddannelsesdimensioneringen af spansk, og hvad kan have medvirket til diskurserne?
For at undersøge uddannelsesdimensioneringen bestod projektets datamateriale af kvalitative semistrukturerede interviews og dokumenter, som blev analyseret gennem den situationelle dialektiske diskursanalyse. Analysemetoden tillod egen tilrettelæggelse af teorier, som bestod af Bang & Døørs dialektiske lingvistiks deiksisanalyse og kernemodsætningsanalyse, Andersen & Smedegaards evalueringsanalyse samt Jørgensen & Onsbergs argumentationsanalyse, som blev suppleret med Staceys kompleksitetsteori, Hodges’ værdirealiseringsteori og Goffmans facework.
Analysen identificerede tre primære diskurser blandt debattens deltagere: afmagtens diskurs, nødvendighedens diskurs og fornuftens diskurs. Analysen påviste, at de identificerede diskurser blev anvendt af deltagerne med afsæt i deres egne uddannelsesbaggrunde og professionelle positioner, samt at diskursanvendelserne og lukningen for optag på Syddansk Universitets spanskuddannelser var påvirket af deltagernes værdirealiseringer, vekselvirkende hensigter og handlinger, således at udfaldet forekom uundgåeligt for de deltagere, som skulle varetage den institutionelle udmøntning.
Michala Worsøe Steffensen