Skip to main content

Eliteprojekt

MUS mellem negle (2018)

Medarbejderudviklingssamtaler (MUS) er blot én ud af mange professionelle dialoger, der udspiller sig i det organisatoriske felt. Dog tillægges netop denne dialog stor væsentlighed i dansk kontekst, hvor den i offentlige organisationer er en årlig obligatorisk begivenhed. Medarbejderudviklingssamtalens væsentlighed står i kontrast til en samtale, jeg tilfældigt overhørte mellem to kvinder i en bus, hvor den ene med opgivende stemme sagde ”Jeg skal til MUS i morgen..” hvortil den anden svarede ”Åh nej det er så spild af tid.” Med projektet ville jeg derfor undersøge, om anekdoten illustrerede en almen diskurs med afsæt i følgende problemformulering: Hvilke(n) diskurs(er) optræder der om medarbejderudviklingssamtaler blandt henholdsvis ledere og medarbejdere i offentlige organisationer, og hvordan kan denne viden anvendes i dialogen til at udvikle måden hvorpå medarbejderudviklingssamtaler gennemføres?

 

Projektet er foretaget i samarbejde med Odense Kommune og bygger på en Situationel Dialektisk Diskursanalyse af i alt 16 semistrukturerede interviews – ni medarbejdere og syv ledere blandt kommunens fem forvaltninger. Interviewene er blevet analyseret gennem tre tilgange: diskurs som fortælling, diskurs som dialektik samt diskurs som værdirealisering. 

 

Analysen viste, at der ikke var væsentlige forskelle mellem medarbejdere og ledere. Det mest interessante var imidlertid, hvordan paradokser i og om MUS var altdominerende på tværs af medarbejdere og ledere samt hvordan en og samme person bevægede sig mellem paradokserne påvirket af et eller flere tredje subjekter (Bang og Døør 2007). På baggrund heraf argumenterede jeg for idéen om et dialektisk og dynamisk kontinuum, der er en visualisering af en persons bevægelighed mellem mange og forskelligartede diskurser – heraf projektets titel MUS mellem negle. Til slut diskuterede jeg med afsæt i Jørgen Bloch-Poulsen (2006) og Kim Leck Fischer (2012), hvordan viden om det dialektiske og dynamiske kontinuum kunne bidrage til bedre betingelser for den dialogiske disciplin i MUS.

 

 

Michelle Balle

Sidst opdateret: 21.02.2024