Skip to main content

Eliteprojekt

Organisationer som interkulturel kommunikation (2015)

Formålet med mit projektet var at udvikle en interkulturel metafor i forlængelse af Gareth Morgans metaforiske tilgang til organisationsanalyse. Dette blev gjort med udgangspunkt i en betragtning om, at Morgans egen kulturmetafor ikke indeholder redskaber, der i tilstrækkelig høj grad er i stand til at behandle de mange komplekse interkulturelle problemstillinger, der knytter sig til virksomheders interne såvel som eksterne kommunikation i globaliseringens tidsalder.

 

Metaforen blev sammensat af både funktionalistiske og symbolistiske teorier med det formål at udvikle et nuanceret og alsidigt redskab, der kan italesætte kultur på forskellig vis og derved fokusere på forskellige aspekter. I projektet argumenteres der således for, at Morgans metaforiske tilgang muliggør en vekselvirkning mellem at anskue nationalkultur som et homogent og forudsigeligt adfærdssystem og som et komplekst, heterogent og uforudsigeligt netværk af symboler.

 

Metaforens anvendelsesmuligheder blev afprøvet på en case, der blev udformet på baggrund af en kvalitativ dataindsamling hos møbelvirksomheden Lio Collection, der har hovedkontor på Bali i Indonesien. Igennem analysen blev det eksemplificeret, hvordan metaforen i praksis kan anvendes til beskrive og forklare interkulturelle problemstillinger i organisatorisk sammenhæng; analysen illustrerer eksempelvis, hvordan stereotypiseringer i en vis udstrækning kan vise sig effektive, men samtidig medføre, at uenigheder hos dele af personalet overses, samt hvordan organisationskultur og nationalkultur ofte sammenblandes.

 

Morten Friis Nielsen


Sidst opdateret: 21.02.2024