Skip to main content

Eliteprojekt

”Vi lukker Den åbne skole op” (2015)

Projektet ”Vi lukker Den åbne skole op” giver de unge aktører en stemme i samtalen om den danske folkeskole. Undersøgelsen omhandler den del af Folkeskolereformen anno 2014, som udvikler et nye samarbejde mellem de lokale skoler og foreningslivet; Den åbne skole.

 

I samarbejde med Dansk Ungdoms Fællesråd har jeg undersøgt, hvordan det nye co-creation-initiativ kan blive en succes for både skolen, foreningslivet og eleverne. Samarbejdet Den åbne skole rykker aktørerne tættere sammen, hvilket medfører, at de mister deres selvstændighed. Modsat kan deres iver efter at bevare egen autonomi og faglighed føre til splittelse. Ingen af disse to scenarier er ønskværdige i Den åbne skole, hvor hensigten er at få gavn af de forskellige aktørers kompetencer i dannelsen af demokratiske borgere. Igennem samtaler med unge aktører om deres erfaringer med Den åbne skole har jeg skabt en forståelse af co-creation-initiativets virke. Denne livsverden har jeg undersøgt teoretisk ud fra Luhmanns systemteori og Habermas’ universalpragmatik.

 

Overordnet er konklusionen, at aktørerne skal dyrke fortællingen om demokratisk dannelse, og acceptere, at det ikke er muligt at kontrollere processen. Desuden skal de åbne op for alle interessenter via et hverdagssprog, og de skal arbejde for lovændringer, som gør det muligt for de unge aktører at undervise andre unge. Endelige skal de arbejde for ligeværdighed i samtalen, således at eleverne ses som de demokratiske borgere, vi ønsker, de skal være.

 

My Gaarde Andreassen


Sidst opdateret: 21.02.2024