Skip to main content

Eliteprojekt

En situationel dialektisk dans – Fra demotiverende til motiverende ledelse (2020) af Naja Gundelach-Taabel Jensen

Projektet afdækker først en situationel dialektisk definition på demotiverende ledelse, hvorefter det undersøges, hvordan demotiverende ledelse som et situationelt dialektisk fænomen influerer relationen mellem ledere og medarbejdere.

Den situationel dialektiske definition af demotiverende ledelse vil være baseret på konteksten og de individuelle vurderinger, og opstår når enten ledere eller medarbejdere træffer de forkerte valg i forhold til kontekst og individualitet.

Analyseresultaterne tydeliggør, at lederen ofte anses for at have det primære ansvar for relationens betydning, hvortil den sidste del af projektet har til formål at belyse, at medarbejdere i høj grad må tildeles et ansvar for, om relationen bidrager til demotiverende eller motiverende ledelse. Dette belyses i en situationel dialektisk dans, hvor relationen bidrager til motiverende ledelse, når lederen og den respektive medarbejder følger hinandens takter, og bidrager til demotiverende ledelse, når de ikke følger hinandens takter.

Den situationel dialektiske dans er en konkretisering til Situationel Dialektisk Ledelse, og opfordrer til et mindset fremfor et sæt af handlinger, der kan tages i brug af både ledere og medarbejdere.

Sidst opdateret: 21.02.2024