Organisationer som et World Wide Web – En globaliseringsmetafor (2021) af Peter Skovbjerg Jensen
At forstå kulturen i en organisation er en stor og ofte uoverkommelig opgave. Kultur er nemlig en særligt kompleks størrelse, der er påvirket af interne sociale samspil, magtstrukturer, udvikling og mange andre fænomener. Det er også nogle af de fokuspunkter, som Gareth Morgans kulturanalyse søger at belyse ved hjælp af metaforer.
Men jeg argumenterer for, at en af den moderne verdens mest magtfulde kulturfænomener bliver overset i kulturanalysen; globaliseringen. Globaliseringen har en enorm indflydelse på kulturen i verden generelt, såvel som i organisationer, og jeg ser det derfor som et problematisk blindt punkt i kulturanalysen.
Derfor har jeg udviklet metaforen Organisationer som et World Wide Web. Metaforen tager udgangspunkt i internettet, da den interkonnektive sammenhængskraft på nettet både er metafor for og drivkraft bag den moderne verdens globalisering.
Med et videnskabsteoretisk afsæt i Situationel Dialektisk Videnskabsteori er metaforen udviklet gennem en vekselvirkning mellem teori og praksis. Mere konkret har teoretikeren George Ritzers teori om globalisering været det primære teoretiske udgangspunkt, mens interviews med kommunikations- og HR-chefer i 4 større internationale virksomheder har givet praksiserfaringer til projektet.
Dette resulterede i en metafor, hvor det centrale perspektiv er, hvordan kulturen i en organisation er påvirket af globale flows - altså den flydende bevægelighed af information, varer, handel og mennesker på tværs af grænser. Dernæst bruges internettet som metafor til at fokusere på særlige aspekter af globaliseringen, nemlig:
- Computervirus – Negative flows
- Internettets blandingskultur – Interkulturel kommunikation og samarbejde
- Handel på nettet – International handel og økonomi
- Sociale medier
- Internettets giganter – Megacorporations
Jeg konkluderer afslutningsvist, at metaforen har et perspektiv, som kan være nødvendigt for at analysere organisationers kultur i en moderne globaliseret verden. I en tid, hvor Corona-restriktioner, aktivisme på sociale medier og andre globaliseringsfænomener er ekstremt magtfulde, er det vigtigt at have værktøjerne til at forstå, hvordan de globale flows er med til at påvirke kulturen i organisationer.