Skip to main content
DA / EN
Tiltrædelsesforelæsning

Indblik i matematikkens dybder med Keith Devlins modeller og deres magi

Dyk ned i matematikkens dybder i Keith Devlins inspirerende tiltrædelsesforelæsning på IMADA og opdag, hvordan modeller former vores måde at tænke på. Og find ud af, hvordan selv ’falske’ modeller kan have en enorm værdi i vores kreative proces.

Af Ursula Lundgreen, , 22-09-2023

En model kan være falsk i visuel forstand, men selv om det er tilfældet, kan den alligevel have en enorm værdi, når vi skal tænke og skabe nyt.

Keith Devlin, adjungeret professor

Matematik er et ældgammelt område, der går tilbage til civilisationens vugge og stammer fra tidlige samfund i det gamle Egypten og Sumer (nutidens Irak). Ligesom vores mundtlige sprog begyndte udviklingen af matematik sandsynligvis af praktiske årsager, såsom at holde styr på lagerbeholdning og skatter. At holde styr på tingene indebærer at tælle og måle, og i vid udstrækning er studiet af matematik stadig forankret i tal.

Men matematik er så meget mere end bare tal. Disciplinen har løbende udvidet sig til stadig mere abstrakte og kraftfulde områder. Professionelle matematikere specialiserer sig ofte, og kun nogle få, virkelig exceptionelle personer kan hævde at forstå det meste af feltet. Ikke desto mindre er matematik i sin kerne stadig studiet af tal samt numeriske behandlinger af strukturer, former og forandringer. Det er et af de mest indflydelsesrige fagområder - en af menneskehedens centrale opdagelser - som har muliggjort moderne videnskab og teknologi, fra abstrakt fysik til tegningerne af iPhones og biler. I bund og grund styrer matematik verden.

Få fagfolk repræsenterer et så omfattende indblik i matematik bedre end Keith Devlin, som er blevet rangeret som nummer et blandt indflydelsesrige matematikere af organisationen Academic Influence.

Institut for Matematik og Datalogi (IMADA) er beærede og heldige over, at Devlin er blevet adjungeret professor på vores institut. Under sin tiltrædelsesforelæsning præsenterede han en model, der er designet til at kunne anvendes på tværs af flere menneskelige domæner, herunder lingvistik, global projektledelse, design af kontorinformationssystemer, efterretningsanalyse og klinisk psykiatri. Denne model vil nu hjælpe os med bedre at forstå, hvordan vi tænker om uddannelse.

Devlin gav desuden et overblik over andre lignende modeller, der former vores måde at tænke om forskellige emner på. En af hans vigtigste pointer var, at selv om en model visuelt kan se forkert ud, har den stadig en enorm værdi, når det gælder om at hjælpe vores tankeprocesser, så vi kan skabe og innovere.

Hele forelæsningen er tilgængelig nedenfor:

 

Keith Devlin

Om Keith Devlin

Dr. Keith Devlin er adjungeret professor på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) på Institut for Matematik og Datalogi (IMADA) ved Syddansk Universitet.

Keith Devlin er emeritus-matematiker ved Stanford University, hvor han leder Stanford Mathematics Outreach Project på Graduate School of Education. Han er medstifter og administrerende direktør emeritus for universitetets H-STAR-institut samt medstifter af Stanford mediaX-forskningsnetværket.

Han er en World Economic Forum Fellow, Fellow i American Association for the Advancement of Science og Fellow i American Mathematical Society.

Meget af Keith Devlins nuværende forskning er fokuseret på brugen af forskellige medier til at undervise i og formidle matematik til forskellige målgrupper.

Kilde: Wikipedia og LinkedIn.

Mød forskeren

Keith Devlin er tiltrådt som adjungeret professor på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling på Institut for Matematik og Datalogi.

Kontakt

Redaktionen afsluttet: 22.09.2023