Skip to main content
DA / EN
Kunst

Kvantematematikken indtager samtidskunsten med en VR-donut

Virtual Reality – VR – har for alvor gjort sit indtog på kunstscenen i de seneste år. Og nu tager Center for Kvantematematik (QM) Virtual Reality-brillerne på og deltager i et stort interaktivt VR-kunstværk, TORUS (Akt 1), af Sophie Hjerl.

Af Michael Steensen, , 27-06-2022

Homer Simpson havde givet skrevet Sophie Hjerls VR-kunstværk på sin must see-liste. For kunstværket, TORUS (Akt 1), ligner med sin geometrisk form unægtelig en donut. Men så hører alt sammenligning med den ringformede kage og den animerede tv-seriefigur også op.

På mange måder handler matematik lige så meget om at tilvejebringe forståelse, som det handler om formler og tal, og mange former for forståelse involverer en æstetisk komponent. Derigennem har vi forbindelsen til kunsten.

William Elbæk Mistegård, postdoc

For Sophie Hjerls VR-kunstværk kan ikke spises.

Til gengæld har den danske kunstner med hjælp fra professor og centerleder, Jørgen Ellegaard Andersen samt postdoc William Elbæk Mistegård (begge fra Center for Kvantematematik) skabt en virtuel rejse gennem matematikkens abstrakte univers, hvor man sammen med flere publikummer på samme tid kan opleve en torus, som er en geometrisk form, der kan udforskes, udfoldes og udfordres og som altså ligner en donut.

Jørgen Ellegaard Andersen og William Elbæk Mistegård var konsulenter på udstillingen, og kunstneren har besøgt centret i to omgange og grundigt fået forklaret den matematik, hun havde brug for. Det er der nu kommet VR-kunstværket, TORUS (akt 1), ud af.

Tværdiciplinært samarbejde

– Der er mange forbindelser mellem kunsten og matematikken, og som matematiker har det været meget interessant at være med til at hjælpe Sophie (kunstneren bag udstillingen), siger William Elbæk Mistegård.

Vi var enige om, at kunst faktisk kunne være et ”fælles rum”, hvor man kan få lov til at opleve matematik med sine sanser i stedet for at få den forklaret.

Jørgen Ellegaard Andersen, professor

– På mange måder handler matematik lige så meget om at tilvejebringe forståelse, som det handler om formler og tal, og mange former for forståelse involverer en æstetisk komponent. Derigennem har vi forbindelsen til kunsten.

I vores daglige virke med forskningen indenfor kvantematematik arbejder vi med matematikken bag moderne kvantefysik og især kvantefelt teori. Den præcise matematiske beskrivelse involverer geometriske størrelser kaldet n-mangfoldigheder, som er rum, der lokalt er n-dimensionelle (hvor n er et positivt heltal såson 1,2,3 og så videre). Eksempelvis er 4-mangfoldigheder centrale i beskrivelsen af relativitetsteori, hvori de figurer som rum-tiden.

Ringen af ringe

Ringe optræder i mange kulturer og religioner, og livet bliver ofte repræsenteret forstået som en Ouroboros, den mytiske slange, der bider sig selv i halen og forener begyndelse og slutning.

En torus er produktet af to cirkler eller ”ringen af ringe”, der sløjfer om sig selv i flere dimensioner. Formen spiller en central rolle i topologi, det matematiske studie af kontinuerlige rum og overflader.

Torus er det første værk i en serie af tre, som alle arbejder med at udforske Torus-formen, som både kan synes enkel og kompleks på én gang.

I computergrafik er Torus kendt som en primitiv – en simpel form der hyppigt bruges som udgangspunkt for 3D-kunstnere, når de designer virtuelle objekter, og således markerer TORUS (Akt 1) meget passende starten på den nye æra af virtuelle oplevelsesrum.

Kilde: Phenomenal Viborg og Wikipedia

En torus (udstillingens centrale objekt) er et eksempel på en 2-mangfoldighed, og derfor var det oplagt at medvirke i denne udstilling, og det var meget spændende at høre Sophies kunstneriske perspektiver på torussen, tilføjer William Elbæk Mistegård.

Jørgen Ellegaard Andersen oplever, at flere og flere forskere og kunstnere har et ønske om tværdisciplinært samarbejde.

– Kvantematematikken er karakteriseret ved nødvendigheden af at konfrontere kompleksitet, fortæller Jørgen Ellegaard Andersen. Det virkede som et seriøst projekt, og da vi på Center for Kvantematematik beskæftiger os med ren teoretisk/abstrakt matematik, som er ret svært at formidle, var vi enige om, at kunst faktisk kunne være et ”fælles rum”, hvor man kan få lov til at opleve matematik med sine sanser i stedet for at få den forklaret, uddyber Jørgen Ellegaard Andersen, der tidligere har været involveret i kunstudstillingen ”Imaginary – Gennem matematikkens øjne” på Stenomuseet i Aarhus i 2013.

Stillbillede fra VR-kunstværket TORUS (akt 1) af Sophie Hjerl.
CG-kunstner: Andreas Schönau. 
© 2022 Sophie Hjerl.

TORUS (Akt 1)

VR-kunstværket tager plads på et 250m2 areal, hvilket giver enorme muligheder for fri udforskning.  Ifølge Phenomenal Viborg, der er oplevelsescenter for animation, kunst og XT (extended reality) er Sophie Hjerls VR-kunstværket det første sted i verden, hvor flere kan deltage i den samme VR-oplevelse. Dette giver en ny dimension til oplevelsen, som gør den mere ligesom at være i et rigtigt museum.

Projektet er bl.a. støttet af Statens Kunstfond / Danish Arts Council, Viborg Kommune og The Animation Workshop – VIA University College samt Center for Kvantematematik (QM) på Syddansk Universitet.

Kilde: Phenomenal Viborg og Wikipedia

Mød forskeren

Professor Jørgen Ellegaard Andersen er stifter og leder af Center for Kvantematematik og professor ved Institut for Matematik og Datalogi (IMADA) ved Det Naturvidenskabelige Fakultet, SDU.

Kontakt

Mød forskeren

William Elbæk Mistegård er postdoc ved Center for Kvantematematik.

Kontakt

Redaktionen afsluttet: 27.06.2022