Ph.d.-grad

Ricarda Bohn har fået tildelt sin ph.d.-grad

Fredag den 14. juni forsvarede Ricarda Bohn sit ph.d.-projekt om, hvordan og hvornår brugen af sociale medier påvirker politisk og borgerlig adfærd. Få nogle af hovedresultaterne her.

Vi er stolte af at fortælle, at Ricarda Bohn har fået tildelt sin ph.d.-grad.

I sin afhandling har Ricarda undersøgt virkningerne og effekterne af informativ brug af sociale medier på politisk og civil adfærd. Fredag den 14. juni præsenterede hun hovedresultaterne af afhandlingen, herunder hvordan og hvornår brugen af sociale medier påvirker politisk og borgerlig adfærd.

Tillykke til Ricarda Bohn med ph.d.’graden.

Hvis du er interesseret i Ricardas forskning, kan du lære mere om hovedresultaterne i denne Q&A.

Hvordan blev du interesseret i dit forskningsområde?

Jeg har været interesseret i journalistik, medier og kommunikation siden gymnasiet. Så jeg tog min bachelor- og kandidatgrad i dette felt. Jeg lærte meget om kommunikationsvidenskab, public relations og kommunikationsteknologier. Det stod klart, at jeg ønskede at fordybe og udvide denne viden under mine ph.d.-studier.

Hvad er hovedfokus i din ph.d.?

Min forskning fokuserer på forholdet mellem informativ brug af sociale medier og politisk eller civil adfærd. I de seneste år er antallet af brugere af sociale medier steget enormt, og sociale medier er blevet en vigtig kanal for nyheder og politisk information for borgere over hele verden. I modsætning til det voksende antal brugere af sociale medier er der sket et fald i valgdeltagelsen i politiske valg og politisk deltagelse generelt rundt om i verden. Med tanke også på truslerne og forhindringerne ved sociale medier fokuserer min forskning på, hvordan sociale medier kan bruges som et “demokratisk værktøj” og for demokratiets skyld.

Hvad er hovedresultaterne af din ph.d.?

Min ph.d.-afhandling bidrager til den videnskabelige diskussion om informativ brug af sociale medier, konspirationsteorier og politisk deltagelse ved at undersøge direkte effekter mellem brug af sociale medier og politisk deltagelse, men også ved at overveje indirekte - mæglende og modererende - effekter på dette forhold. Resultaterne af denne afhandling viser klart, at sociale medier fungerer som et værktøj til at stimulere politisk udtryk samt politisk og civil deltagelse.

Ricarda Bohn

Overordnet set er hovedresultaterne, at informativ brug af sociale medier er positivt relateret til politisk deltagelse, såsom borgeres intention om at stemme, og er negativt relateret til civil adfærd, såsom forebyggende adfærd under COVID-19-pandemien. Desuden var informativ brug af sociale medier positivt relateret til konspirationsteorier, som igen var negativt relateret til forebyggende adfærd under COVID-19-pandemien.

Hvem er dine resultater rettet mod, og hvordan kan de bruges?

Mine resultater er rettet mod forskere inden for kommunikationsvidenskab og sociale medier, eksperter og praktikere inden for sociale medier i virksomheder eller offentlige institutioner, og den generelle offentlighed. Implikationerne, der er trukket fra mine videnskabelige resultater, kan bruges som grundlag for yderligere forskning, til uddannelse i håndtering af sociale medier, og i det daglige arbejde med design af indhold på sociale medier, der indeholder politisk information.

Er der nogen resultater eller opdagelser, du er overrasket over?

Jeg var ikke overrasket, men det gav mig meget at tænke over, at informativ brug af sociale medier var positivt relateret til konspirationsteorier, som igen var negativt relateret til forebyggende adfærd under COVID-19-pandemien. Dette illustrerer klart magten ved sociale medier og behovet for at tage mere rigorøse skridt mod misinformation og falske nyheder på sociale medier.

Hvis du skulle forske videre, hvad ville du så forske i?

Da sociale medier er blevet en integreret del af vores daglige liv og konstant udvikler sig, er det afgørende, at fremtidig forskning omfattende adresserer dette forskningsfelt, og at akademisk stipendium udforsker, hvordan sociale medier, inklusive alle dets funktioner og innovationer, kan bruges til gavn for demokratiet. Så jeg ville fortsætte min forskning på dette område. Dog ville jeg forsøge at tackle mindre undersøgelsesobjekter, såsom specifikke brugssager, der fokuserer eksplicit på en social medieplatform, en bestemt gruppe af brugere af sociale medier eller udvalgte profiler på sociale medier.

Bedømmelsesudvalget

Ph.d.-afhandlingen blev bedømt af et udvalg bestående af lektor Stefanie Sohn (formand), SDU, prof. Dr. Susanne Hensel-Börner, HSBA, og professor Julian Hofmann, EM Normandie Business School.

Vejleder for afhandlingen er professor Oliver Schnittka, SDU, medvejleder er professor Dennis Ahrholdt, Hamburg School of Business Administration.

Mød forskeren

Ved SDU har Ricarda Bohn undersøgt virkningerne og effekterne af informativ brug af sociale medier på politisk og civil adfærd. Ud over sin forskning er Ricarda projektleder for integreret kommunikationsplanlægning og strategisk kommunikation hos LBBW.

Redaktionen afsluttet: 17.06.2024