Andelen af danske børn, som benytter skærmbaserede enheder, har de seneste årtier været i stigning i takt med den teknologiske udvikling. Den hastige udvikling har blandt andet været med til at ændre måden og mængden af tid, mennesker interagerer med denne form for teknologi. I danske familier har vi set samme udvikling gennem det sidste årti, og børn såvel som voksne tilbringer mere og mere tid foran skærme end tidligere generationer. Ifølge VIVE har hvert fjerde barn mellem ni måneder og tre år et dagligt skærmbrug, der er højere end det anbefales for aldersgruppen. Derudover fremgår der ifølge en rapport fra Børns Vilkår med tal fra Seermålingen, at 80 procent af børn mellem tre og seks år streamer ugentligt. Gennemsnitligt bruger de 80 procent 101 minutter foran skærmenheder hver dag, hvilket svarer til mere end 11 timer om ugen, og disse tal inkluderer ikke tid brugt på spil og apps.
Det Digitale Barn udspringer af denne udvikling. Vi ved i dag nemlig alt for lidt om, hvordan denne stigning i skærmbrug påvirker børn. Mere specifikt, hvordan skærmbrug påvirker børns psykologiske udvikling. Af denne grund har vi igangsat denne landsdækkende undersøgelse “Det digitale Barn”.
Formål
Formålet med Det digitale barn er at afdække de potentielle psykologiske konsekvenser af skærmbrug hos 4- til 5-årige børn. Med dette projekt vil vi blandt andet undersøge, hvordan skærmtid samt bestemte former for indhold f.eks. underholdende eller lærerigt indhold kan påvirke den kognitive og socio-emotionelle udvikling. Undersøgelsens resultater vil bidrage til at skabe ny viden på området og give grundlag for anbefalinger for skærmbrug til gavn for både myndigheder, fagfolk, forældre og børn.
Metode
Projektet anvender forældrerapporterede spørgeskemaer til at afdække relevante baggrundsinformationer, børnenes skærmbrug og psykologiske udvikling. Undersøgelsen forløber sig af to omgange, hvor den første påbegyndes marts 2024, og den sidste påbegyndes september 2024. I hver omgang er der tre spørgeskemaer med 6 måneders mellemrum, som forældrene i studiepopulationen inviteres over e-Boks til at besvare.
Projektperiode
Marts 2024 – oktober 2025. Resultater offentliggøres løbende og efter projektperioden.