Jeg hedder Majbritt Vonsild, og har arbejdet med små syge børn i hospitalsvæsenet. Jeg blev uddannet sundhedsplejerske i 2004 og har altid været optaget af sundhedsfremmende -og sygdomsforebyggende indsatser gennem mit arbejdet med børnefamilier.
Jeg har medvirket til udvikling af PUF-Programmet og siden 2021 været tilknyttet Små Børns Sundhed som projektsundhedsplejerske. Mine opgaver består blandt andet af undervisning og supervision hvor jeg indgår som en del af udviklingsgruppen bag VIPP-PUF-interventionen til de mest sårbare børn.
En meget vigtig kerneopgave for mig, som sundhedsplejerske, er at forebygge mentale helbredsproblemer og psykisk sygdom hos børn. Jeg anser PUF-programmet som et unikt systematisk redskab i praksis til at forebygge mentale helbredsproblemer og psykisk sygdom hos børn allerede tidligt i livet.
Som sundhedsplejerske har jeg altid været nysgerrig på metoder og tilegnet mig redskaber, som kan understøtte børns udvikling og hjælpe forældre i relationen til deres små børn, som viser tegn på udviklingsmæssige sårbarheder. I arbejdet med udviklingen af VIPP-PUF interventionen, har det været vigtigt for mig, at vi i sundhedsplejen kan tilbyde støtte til de mest sårbare børn i umiddelbartilslutning til en undersøgelse der peger på udviklingsmæssig sårbarhed.
Jeg oplever, at VIPP-PUF virkelig er en øjenåbner for forældre, til at se og forstå verden ud fra barnets perspektiv og intentioner; Barnets signaler bliver mere tydelige, end forældre har mulighed for at opfatte i dagligdagen, og VIPP-PUF metoden hjælper forældrene til at opleve, hvor betydningsfulde de er, og hvordan de kan styrke barnets udvikling, følelser og oplevelser med nærvær- det øger tilknytningen.
Noget af det vigtigste for mig er, at VIPP-PUF metoden bygger på, at forældrene kender barnet bedst, samtidig med at de hjælpes til en forståelse af barnet og vejledes via VIPP-PUF manualen med fokus på det, som styrker barnets udvikling og sundhed. Konkret har jeg oplevet, hvor meget mere fælles opmærksomhed, forståelse og glæde, der kan opstå mellem forældre og barn, som resultat af VIPP-PUF tilgangen; Forældre opdager, hvilken fantastisk udforsker deres barn er, de får bevidsthed om, hvad der begejstrer barnet, og hvad der virker styrkende for barnets videre udvikling.
Det er min erfaring, at VIPP-PUF-interventionen fremmer forældrenes bevidsthed til at opfatte, forstå og handle efter barnets signaler og behov. Den viden forældrene opnår, om hvordan de bedst muligt favner og støtter barnet med nærvær, læring og udforskning er i høj grad udviklingsstøttende både nu og sigt til fremtiden.
For mig at se, er VIPP-PUF metoden en afgørende nyskabelse for sundhedsplejen, hvor forældrene rustes til udvikling af flere strategier i den følsomme udviklingsstøtte og opdragelse af deres barn.