Tilgængelighed, markedsføring og placering af sunde og usunde fødevarer påvirker vores motivation og muligheder for at leve op til kostanbefalingerne. Samarbejde med detailhandlen er dermed et vigtigt led i forebyggelsen af overvægt og kræft. Få studier har dog evalueret gennemførligheden og effekten af sundhedsfremmende initiativer i supermarkeder, og der mangler viden om potentialer og faldgruber i partnerskaber mellem folkesundhedsaktører og kommercielle samarbejdspartnere.
Formål
Statens Institut for Folkesundhed har indgået et partnerskab med Salling Group og Kræftens Bekæmpelse med målet om at undersøge, hvordan butiksindretning og placering af varer i supermarkeder, samt downsizing kan støtte forbrugere, særligt børnefamilier, i at foretage sundere indkøb. Vi vil skabe rammer, der fremmer salget af frugt og grønt, fuldkorn og andre næringsrige fødevarer og nedsætter salget af energitætte fødevarer og drikke af lav ernæringsmæssig værdi. Visionen er at gøre det sunde valg til det lette valg i supermarkeder og derved bidrage til forebyggelse af overvægt og kræft.
Metode
Studie 1 - Udvikling og afprøvning af nye indsatser i føtex:
Vi vil udvikle, afprøve og evaluere nye indsatser, der kan støtte børnefamilier i sundere indkøb af mad og drikkevarer i supermarkeder. Effekten af indsatserne undersøges ved at sammenligne salgsdata fra testbutikken med udviklingen salgsdata i føtex-kæden i samme periode, samt før og under indsatsen. Gennem etnografiske studier vil vi desuden undersøge a) forbrugeres sundhedsforståelser og beslutningsprocesser ved indkøb, b) udviklingsprocessen og introduktionen af de nye indsatser i butikken.
Studie 2 - Geografisk kortlægning:
Vi vil identificere områder i Danmark, med et særligt behov for sundhedsfremmende indsatser i supermarkeder, og bruge salgsdata fra Netto samt spørgeskema- og registerdata, til at undersøge geografiske forskelle i indkøbsvaner samt i forekomsten af overvægt og kræft, relateret til kost og overvægt.
Studie 3 - Evaluering af ny butiksindretning:
Salling Group har ombygget en række Netto butikker fra en version 1.0 til en version 3.0 med henblik på blandt andet at fremme sundere indkøb. Effekten af den nye indretning på salg af sunde og usunde fødevarer og den totale omsætning undersøges ved, at sammenligne ændringer i salgsdata fra Netto 3.0 butikker med Netto 1.0 butikker. Vi undersøger også, om indretningen påvirker salget forskelligt afhængigt af, hvor i landet butikken er placeret.
Projektperiode
2021 - 2024
Samarbejdspartnere og bevillingsgiver
Projektorganisering (SIF)
Seniorforsker Rikke Fredenslund Krølner (Principal Investigator), Postdoc Kirstine Wodschow (projektleder), Ph.d.-studerende Katrine Sidenius Duus (projektleder), Professor Annette Kjær Ersbøll, Professor Tine Tjørnhøj-Thomsen, Seniorforsker Kristine Bihrmann, Postdoc Stine Kloster, Professor Christian Ritz
Projektet udføres i et samarbejde med Salling Group og Kræftens Bekæmpelses Afdeling for Forebyggelse og Oplysning.
Projektet er støttet af Kræftens Bekæmpelse.