Ph.d.-forsvar om børnefattigdom og kontakter til sundhedsvæsenet senere i livet

21.05.2024

Ph.d.-studerende Sanne Pagh Møller forsvarer sin ph.d.-afhandling den 23. maj på Statens Institut for Folkesundhed.

Forsvaret starter kl. 13 i Studiestræde på Statens Institut for Folkesundhed i København. Alle er velkomne.

Sanne Pagh Møllers afhandling handler om børnefattigdom og sammenhængen med kontakter til sundhedsvæsenet senere i livet.

Et formål med afhandlingen er at bidrage med viden om mønstre af fattigdom i barndommen og om mønstre af kontakter til sundhedsvæsenet i ungdommen og tidlig voksenalder.

Afhandlingen er baseret på registeroplysninger om familieindkomster og kontakter til sundhedsvæsenet for alle personer født i Danmark i perioden 1980-2000.

Resultaterne viser, at der kan identificeres grupper af børn, der udsættes for fattigdom på forskellige tidspunkter i barndommen, og som adskiller sig fra hinanden på en række karakteristika i løbet af barndommen.

Der ses også en sammenhæng mellem børnefattigdom og kontakter til sundhedsvæsenet senere i livet.

Vil du vide mere?

Forsvar