Koncentrationsbesværet er især tydeligst, når børn og unge laver lektier eller har undervisning samtidig med, at de er på digitale medier.
Jo mere børn og unge er på deres smartphones, gamer, ser film eller er på sociale medier, jo større koncentrationsbesvær har de.
Det viser et nyt litteraturstudie, som Statens Institut for Folkesundhed har udarbejdet for Sundhedsstyrelsen.
Studiet er en gennemgang af eksisterende videnskabelig litteratur, der undersøger skærmbrug blandt børn og unge i alderen 6-25 år.
Det viser, at der er en sammenhæng mellem antal timer brugt på skærm og børn og unges koncentrationsbesvær. Sammenhængen går begge veje, det vil sige, at større skærmbrug fører til mere koncentrationsbesvær, mens koncentrationsbesvær også fører til mere skærm.
Også skærm før sengetid kan forstyrre søvnen hos børn og unge, hvilket kan resultere i koncentrationsbesvær dagen efter.
Studiet finder også, at især dét at være på flere digitale medier ad gangen i læringssammenhænge er forbundet med koncentrationsbesvær og dårligere faglig præstation.
Det gælder især, når børn og unge er på deres smartphones og sociale medier samtidig med, at de læser lektier eller har undervisning.
Studiet har ikke undersøgt, om læringsprogrammer med undervisningsindhold hænger sammen med børn og unges koncentration.