Ugens tal: Danske børn mobbes sjældnere i skolen sammenlignet med børn i andre lande

05.06.2024

Til gengæld oplever danske børn oftere mobning på sociale medier, viser nyt stort internationalt studie.

Der er mindre mobning i de danske skoler sammenlignet med 43 andre lande i Europa og Canada.

Det viser det internationale forskningsprojekt Health Behaviour in School-aged Children (HBSC), som danske Skolebørnsundersøgelsen er en del af.

I alt 279.000 11-, 13- og 15-årige skoleelever i 44 lande har svaret på spørgsmål om blandt andet mobning i et nyt studie

For eksempel er Danmark blandt de tre lande, hvor forekomsten af mobning i skolen er lavest blandt 13-årige.

.

Hvad angår andelen af børn, der mobber andre i skolen, ligger Danmark igen godt placeret på listen.

Til gengæld har Danmark en mindre god placering på den internationale rangliste, når det kommer til mobning på internettet og på sociale medier.

Vil du vide mere?

Ugens tal